söndag, juli 20, 2008

Ett mål eller en hållpunkt på vägen

Bellmanstafetten den 13 september. Det är ett lopp jag velat springa i två år hittills, sedan jag flyttade till Stockholm, men då det krävs ett helt lag på 4 pers utöver en själv har det skitit sig båda gångerna.

Tills nu! På mitt sommarjobb finns ett helt gäng med folk som vill vara med å springa. Tack vare Mia som skickade ut ett mail till avdelningen så kommer det nu bli av. ÄNTLIGEN!

Det som jag känner är väldigt bra, förutom att jag faktiskt ska springa ett lopp, är motivationen. Nu har jag något att sikta på och träna inför. För den 13 september måste jag klara av att springa 5km utan att avlida på vägen. Yey!

Jag har börjat springa nu, den här veckan 19km totalt :) Har provat en (för mig) ny runda som totalt är ungefär 6,5km, den har jag tänkt kunna ta mig runt om en månad eller så utan att gå eller stanna.
Nackdelen är att det är mycket backar på rundan. Uppförsbackarna är inget problem, utom att jag får typ andnöd och tokmjölksyra i benen efter dom värsta. Det är nedförsbackarna som förstör! Jag har haft problem med knäna, det var ju bland annat därför jag till slut inte gjorde lumpen, och när det kommer en brant nedförsbacke måste jag gå nedför den eftersom jag annars får ont i knäna.
Ska försöka leta lite andra joggingrundor, det kan ju också vara bra för motivationen att inte alltid springa på samma ställe. Bra tips mottages tacksamt! :)

Tankar från en nybörjarjoggare...

Jomenvisst, har börjat jogga sörru. Mer om det i kommande inlägg, för det är inte det jag ska prata om här först och främst.
Att blogga om träningen varje dag jag gjort något känns inte realistiskt och leder bara till att jag kommer börja skylla ifrån mig när jag inte tränat. För uppenbarligen uppdaterar jag inte så bra här.. Men jag skulle ändå vilja få nån typ av rutin på både min träning och mitt svettigmenfrisk-bloggande. Så tänkte jag börja sammanställa träningen per vecka. Det är överkomligt och på en lagom nivå. Och så blir det lättare överskådligt. Och jag ska försöka sluta skylla ifrån mig.

tisdag, juni 24, 2008

Sjuka

Ingen träning på två veckor nu, på grund av släktträff i Skåne och sen midsommar. Nu har jag dessutom varit sjuk i något magvirus flera dagar, och det är inte bra för träningsmoralen. Däremot är det uppenbarligen bra för vikten - jag har gått ner flera kilon på grund av det, trots pizza två gånger senaste veckan! Aptiten har det inte dödat, däremot förmågan att äta. Trodde att jag var typ frisk nu men inser att jag inte är helt bra med tanke på att jag nästan spyr av en halv portion mat. Men det kommer.

Har hopp om att börja träna igen den här veckan. Jobbar på't.

måndag, juni 23, 2008

And do I need to say...

...att jag såklart fuckade upp dieten jag började med i våras? Jag har inte självdiciplin nog. Och mat är för gott. Och man blev trött (duuh..?) och fick inte träna när man höll på med den. Så nu satsar jag på varierad kost med mycket grönsaker.
Nästan vegetarian men ändå inte. Äter det mesta vegetariskt, jag bor dessutom med en vegetarian så det blir enklare då, men äter kött från landdjur när jag känner för det (vilket blir mer och mer sällan) och fisk då och då.

Tyvärr blir det fortfarande endel godis, och öl vill jag inte avstå från. Dessutom har vi en kaffeautomat på jobbet, komplett livsfarligt...Blir några koppar varm choklad eller chokocoffee om dagen. Bläää, ska försöka gå över till té istället. Och mer nötter och frön istället för vanligt godis. Jepp.

Ibland tränar jag faktiskt lite

(1/6: 15 armhävningar (på knä so far, för klen för att klara annars), 15 raka situps, 20 min kvällspromenad.)
(Rapporteringen har blivit flyttad till nya inlägg den 20/7, läs den dagens inlägg för info)

Generellt är att de dagar jag jobbar cyklar jag hemifrån till Kaknästornet, vilket är en tur på ca. 30 minuter. Vet inte vilken distans, det är svårt att avgöra med min jävla idiot-cykel som jag snarast måste byta ut.
Måste försöka promenera oftare och längre, och de dagar jag inte jobbar borde jag ändå försöka ta en cykeltur ungefär motsvarande den vanliga. Fler dagars styrkeövningar vore bra, får försöka motivera mig bättre... Sen ska jag försöka komma igång mer med joggandet.

Skulle vara bra med en personlig tränare eller något i den stilen, nån som tjatar lite på mig och som jag ansvarar mot mer än mig själv. Har ingen som helst respekt för mig själv (a.k.a. dålig självdiciplin), det syns tydligt de dagar jag har nåt "hinder" (som midsommar, då hade jag kunnat träna mer...) så nån som springer efter med piska när jag är dum och lite godis när jag är duktig vore toppen.

onsdag, juni 11, 2008

Duktig kicka

Dagens träningspass:
15+1+10+1+5 (där 1:orna är gå 6,5 km/h och övriga är jogg 9 km/h) - dubbelt jämfört med sist
3x15-set på de 7 standardmaskinerna (enligt F&S:s träningsupplägg) - 1 set extra på varje jämfört med sist
10 min (82rpm, 4 i motstånd) på cykel - har jag inte tränat på jättelänge!

Är faktiskt inte alls trött i kroppen! Däremot känner jag av musklerna i magen för minsta lilla rörelse jag gör utöver det vanliga, haha. Men jag känner mig stark!!

Nu blir det inget på några dagar eftersom jag är på resande fot, men jag ska jobba på att ta långpromenader några av dagarna åtminstone.

fredag, juni 06, 2008

Here we go again

5 månader sedan någon av oss skrev sist. Nu är det dags igen.

Utgångsläge? Jämfört med när jag vägde som minst i somras/höstas så är jag väl på +5 kg eller nåt sånt igen, jämfört med när jag började gå ner i vikt för 1½ år sedan så är jag på -12 ungefär.

Den senaste tiden? Det har varit si och så med träning de senaste månaderna. Under min sejour i Bryssel så tränade jag ki-box på Friskis&Svettis då och då vilket var jätteroligt. Sen flyttade jag hem igen och satte igång med att simma några veckor. Den 20 maj fick jag veta att Friskis var gratis hela maj - typiskt! Jag hann bara träna en enda gång - jag både simmade och gymmade samma dag och blev följdaktligen sjukt trött - sen fick jag en rejäl förkylning som först gav halsont och sår i halsen i en vecka, och sedan snuva en vecka. Sen åkte jag till mina föräldrar, och här är vi nu.

Förutsättningar? Igår satte jag igång igen, och starten var att jag köpte ett terminskort på Friskis. Nu har jag absolut inget att skylla på, och hela hösten när jag kommer ha det tight ekonomiskt så har jag åtminstone gymkortet kirrat och kan inte skylla på pengarna.

Mål? Delmålet är att jag helst ska ned till -20 kg (räknad från januari -07) till Pride, vilket innebär -7,9 fram till 25 juli. Ett ganska högt satt mål, men man kan alltid försöka. På längre sikt vill jag gå ned ytterligare minst 5 kg utöver det.

Morot? När jag gått ned mina 7,9 kilon och nått 20-kilosgränsen ska jag göra en tatuering. Nu vet jag ju ungefär vad jag vill ha för nån, så då kan jag visualisera det. Fab!

Plan? Vi får se. Jag var och tränade igår och började lite försiktigt när det gällde konditionsträningen i alla fall, men la på rätt mycket på vikterna utan att tänka så mycket på det egentligen. Konsekvensen är att jag är galet seg idag och kommer ha extrem träningsvärk imorgon. Men jag tänker träna imorgon igen, då kanske det går över.

Jag är pepp i alla fall!

fredag, januari 18, 2008

880 kcal är inte så mycket

Har fortfarande klarat mig fint, frånsteget idag var att jag nyss åt ett par bars för att jag fortfarande sitter uppe och jobbar och började bli ordentligt hungrig. Dock läste jag på modifast.se att det var helt okej att ta ett extra mål mat under dagen.
"Visserligen får du därmed i dig några extra kalorier, men det är normalt
inte så många att det har någon signifikant påverkan på viktnedgången. Dessutom
är det ju betydligt bättre än att ta en chokladbit eller kaka, vilket kanske är
lockande i sådana lägen."

Word på den alltså.
Seriöst, det är inte mycket med 880 kcal. Ja, alltså, om dagen! Det är alltså ungefär vad jag får i mig nu under dieten; 880kcal om dagen. Det är på gränsen till svältkost, hoppas iallafall det ger nåt resultat.

Så jag ska inte ha dåligt samvete för den där Wasa Sanwich jag åt i förrgår. Jag hade faktiskt tränat.

Dock kommer helgen att fucka up min diet totalt =/ Imorn har vi middag med gamla jobbet på kvällen och den tänker jag faktiskt äta, och detsamma på lördag när det är Quarnevalspartaj. Men det är två mål av en hel vecka. Jag får väl helt enkelt lägga till ett par dagar i slutet av de två bara-modifast-veckorna.

onsdag, januari 16, 2008

Dieten, dag 3

Det jag kan konstatera efter tre dagar på diet är att all mat luktar otroligt gott, godis är en lockelse som man bör undvika att lägga ögonen på och det är kämpigt att sitta bredvid någon som äter en läcker choklad- eller hallonpaj.
Det som är skönt är att jag iallafall inte har något jättestort sockerbehov. Det är mest när jag ser eller känner lukten av nåt smaskigt som det blir svårt - jag älskar mat!

Dieten påbörjades måndag (14/1) lunch med soppa, hade inte någon shaker på morgonen så jag åt 2 brödbitar med kaviar på. Sen har det varit soppa nästintill rätt igenom, med undantag från den Wasa Sandwich jag åt efter träningen igår. Jag fick sjukt dåligt samvete, men det är bara ~160 kalorier och jag hade varit och tränat, och i övrigt så har jag klarat av det! Jag är nöjd =)

Vad beträffar vikten vet jag inte än hur det går. Väger mig varje dag, men igår när jag vägde mig var det en dag efter start och jag trodde ändå inte att det skulle hunnit hända nåt på den korta tiden.

Det där med träning är bra!

Som ett kompliment till dieten jag just påbörjat tänker jag såklart börja träna mer regelbundet. Dock har jag lärt mig nu äntligen, efter 5-10 misslyckade och kostnadsmässigt dyrbara försök med gymkort, att gymträning och gruppträningspass inte fungerar för mig. För mycket möjliga tider att träna på och ingen tydlig målbild.

Något som dock motiverar mig är klättring. Där måste man ta sig upp för väggen, annars misslyckas man. Punkt. Att klättra gör mig sjukt förbannad när jag ramlar ner, men när man lyckas är det såååå skönt! Och det är fantastiskt att bli så trött i armarna att man inte kan knyta upp repet själv efteråt.
Har varit iväg ett par gånger nu på sistone; en gång helgen innan Arvikaresan med Fredde & Niklas på Klättercentret och så igår med Roger & Linda på Karbin, där även Johan klättrar. Älskar det, jag ska köpa utrustning och så 10-kort på Klättercentret banne mig. Tänker ta grönt kort innan sommaren, så det så.

Träffade Emma Sjödin på Klättercentret när jag var där senast, hon har klättrat i ett halvår. Så nu ska vi klättra ihop lite då och då - kanon, jag har tokmånga människor att klättra med nu! Emma har jobbat som brandman ett år så hon är sjukt stark och vältränad...men det blir bra ändå, nyttigt att klättra med olika sorters människor! =)

Dessutom upptäckte jag förra veckan att Kola på mitt nya jobb i Quarnevalstaben tränar taekwondo, så nu ska jag förhoppningsvis kunna komma igång med det igen under våren! Om dom har några bra träningstider där Kola klättrar, vill säga. Hoppas hoppas!

Så, med hjälp av diet, klättring och taekwondo ska jag alltså skapa mig en vältränad, smal kropp och bli smidig, stark och uthållig.

Jag är sjukt pepp! =)

Nu jävlar!

Nu ska det bli viktnedgång av!

Avundsjuk som jag är på min systers fantastiska resultat tänker jag nu också till slut ta tag i mig själv och gå ner i vikt. Jag tar dock den förhoppningsvis snabba vägen, samma som Henrik tog; Modifast! Så det blir hård pulverdiet i 2 veckor och efter de 4 veckorna av upptrappning är jag förhoppningsvis inne på en hälsosam mat-livsstil och kan behålla min nya fantastiska vikt.

Målet är -10 innan 10 maj, får se var det hamnar. I'll let you know.

torsdag, januari 03, 2008

En annan dag kanske

Hur det gick? Eh... Alltså, på nyårsdagen dök inte Suzi upp förrän framemot 16-tiden, då gick hon och la sig direkt och sen var hon inte uppe igen förrän vid midnatt. Då var jag inte så pepp och hade precis gått och lagt mig... Men JAG levde i alla fall efter det! Väldigt nyttig mat, och dessutom tog jag en 45-minuterspromenad på kvällen.

Igår tog jag upp det igen, men som väntat var Suzi extremt skeptisk. Hon tittade på mig väldigt allvarligt och sa "alltså vi får nog diskutera det där..." Ja, ärligt talat så skiter jag i saken. Hon får fixa det själv. Jag kan bry mig om mig själv istället.

Dock har det inte gått särskilt bra för mig heller, resultatet av för lågt blodsocker och för sent arbete igår resulterade snarare i hetsätning av choklad och sen fikade jag med mig själv på kvällen och det gjorde det inte bättre. Idag har ingalunda gått bättre, jag måste tygla mitt sockerbehov och min mage nu och börja återgå till disciplin. Jag vet ju att jag kan.

söndag, december 30, 2007

The hard and non-compromisable way

Nu, sörreni, ska det bli skärpning igen! Denna gång är det jag som fått för mig att jag och flatmaten Suzi ska ta gemensamt grepp om våra respektive bilringar och lyckas gå ner vardera 4 kilon innan jag far till Bryssel den 28:e januari. 4 veckor, 4 kilon, en helt rimlig siffra. För att inte säga låg, jag har klarat nästan det dubbla tidigare.

Suzi har gått upp en del sen jag flyttade in, kladdkakor och sånt sätter sina spår, och hon har fått lite bannor från sina kamrater. P har nu strängt sagt åt henne att hon ska gå ner 8 kilon innan gaygalan! Jag tycker väl att 8 kilon kanske ändå är lite att ta i, och Suzi verkar ha gått med på 4.

Idag har jag föreslagit att vi ska hjälpas åt, att vi ska strunta i fjollorna och själva ta till de metoder som krävs. Suzi verkar väääldigt skeptisk, men har medgivit att vi ska göra ett försök. Jag framhöll att första åtgärden är en total rensning av kylskåp och köksskåp från alla former av socker. Suzi hostade till och påpekade att hon kommer vara en häxa då, och ja det får jag väl stå ut med de första dagarna. I hennes fall är det sockret som är den största boven. I mitt fall är det inte så mycket sockret som de oregelbundna vanorna. I mitt skåp finns ingenting som innehåller socker, däremot har jag en tendens att äta efter hur jag mår.

Förutom sockerrensningen så måste Suzi börja laga nyttig mat. Hon kommer protestera ljudligt när jag påpekar att det inte blir mer snabbmakaroner och snabbköttbullar, men jag tyckte inte heller om fullkornsspagetti från början. Det handlar om att lära sig att gilla det. Idag skulle jag inte för mitt liv vilja äta snabbmakaroner, det smakar ingenting! Den stora utmaningen blir att ta reda på vad Suzi tycker om, vad som är lätt att laga och vad som innehåller rätt näringsämnen.

För min egen del är jag egentligen inte så fundersam. Jag vet vad som är rätt att äta, förmodligen skulle jag kunna hålla näringsläralektioner för random grupp av människor, det handlar bara om disciplin och vilja, och rutiner.

Den sista delen är motionen. Suzi hävdar att hon inte kan springa, och därför ska vi nu istället börja promenera varje kväll. Från och med nyårsdagen blir det en timmes promenad varje kväll, ingen pardon.

Åtgärdslistan ser därmed ut så här:

1. Sockerrensning! Vi kör Du-är-vad-du-äter-metoden, ut med ketchup, blockchoklad, socker, snabbmackisar. In med fullkorn, grönsaker och bra kött till Suzi - kyckling och fisk, inget rött kött.

2. Laga mat! Ta reda på vad Suzi gillar att äta och vad som går ihop med vad, samt att lära henne äta sånt hon inte tycker om. Efter det ska vi laga bra mat, och inte äta massor mellan måltiderna.

3. Motion! En timmes promenad om dagen för att komma igång. Mitt träningskort går ut så det blir inget mer Friskis nu på ett halvår åtminstone, däremot kan jag springa sen när jag känner mig lite mindre snuvig, och det är planen inför Bryssel också, att springa en runda varje morgon.

På tisdag börjar vi!

Fortsättning följer...

Så var 2007 slut!

Det här har varit ett väldigt bra år om man ser till min hälsa. Här kommer en sammanfattning av prestationerna när det kommer till viktminskning.

Så här har min vikt månadsvis sett ut:
Januari -4,4 kg
Februari -5,5 kg
Mars -0,2 kg
April -2,7 kg
Maj/juni -1,1 kg (jag slarvade med vägning en period, därav ihopslagningen)
Juli -0,5 kg
Augusti -1,8 kg
September -1,5 kg
Oktober +1,7 kg
November +2,6 kg
December -1 kg
Totalt: -14,4 kg

Även om det varit dåligt de sista månaderna på året, så kan man väl inte vara annat än nöjd antar jag?

När det gäller träningen så har den gått upp och ner. Jag började väldigt hårt i januari och februari, vilket även syns på vikten. Efter det var jag i en inte helt hälsosam relation vilket återspeglas i både min fysiska och psykiska hälsa och jag pallade inte riktigt med. Dessutom trivdes jag inte på jobbet. Framåt sommaren tränade jag rätt hårt igen, men det gick lite upp och ner. När hösten kom och jag började på nytt jobb och köpte Friskiskort, så kom jag igång igen på riktigt och slog nya distans- och orkrekord - 5 km! 40 minuter på löpbandet! Sen kom hösten och allting blev väldigt stressigt och jobbigt och det första som fick stryka på foten var träningen - och med det kom resultatet genom sämre både fysisk och psykisk hälsa.

Inför år 2008 satsar jag på att ta hand om mig själv igen, både min kropp och min själ och ta hand om det jag har så länge jag har det.

Sammanfattningsvis tycker jag att jag har all anledning att vara nöjd med 2007 och jag hoppas att det bara ska vara början!

torsdag, november 08, 2007

det sista som överger mig är hoppet...

...det höll inte i sig det där med att gå och träna. Vi har tränat två gånger sedan jag skrev senast. Visserligen har jag varit och klättrat en gång och ute och sprungit typ två-tre gånger sedan dess, men det är inte på långa vägar bra...

Men men, shit happens. Får se när jag har tid att träna nästa gång...