måndag, augusti 11, 2008

v.33-40" eller "Vart tog september vägen?"

Well, vad ska man säga? Det är oktober, helt plötsligt. Vad har hänt sen sist? Och när är ens "sist"? Sist jag skrev nåt här var den 10 augusti, vilket är nästan två månader. Vad har jag gjort sen sist?

v.33 -- 11-17 augusti
Måndag
: jogging 25minuter.
Resten av veckan inget. Stukade till foten (spricka?) på onsdagen och blev förkyld lördag söndag.

v.34-40 -- 18 augusti - 5 oktober
Sen var det kört. Två tunga förkylningar i rad på tre veckor sen absolut ingen motivation och
mycket fester i skolan under mottagningsperioden. Sen har min velighet gjort att jag inte kunnat bestämma var jag ska köpa träningskort och sådär, så tiden har runnit på...

Men, nu kanske våra läsare undrar vad som hände med Bellmanstafetten den 13 september? Jomenvisst, nog sprang jag alltid! Jag hade som bekant inte sprungit på en månad och räknade med en tid på ungefär 40-45 minuter. Gissa om jag och mina lagkamrater var förvånade (speciellt Mia som skulle springa nästa sträcka) när jag kom knatande in mot mållinjen på under 30 minuter?!?!?! Jag är så himla imponerad över mig själv att jag nästan ger mig själv diplom.

Och, mina damer och herrar, idag var jag första gången varit på Friskis&Svettis här i Stockholm. Har beslutat att det är där jag ska träna, (alternativt dit jag ska donera mina pengar för att sedan inte använda mitt kort mer...) och det känns toppen. Passande också med tanke på bloggnamnet, man kanske ska försöka bli sponsrad?! Just kiddin...
Jag cyklade iallafall hemifrån kvart i tio - och oj vad det regnade. Det är ordentligt höstväder utomhus just nu och det drabbade mig rakt i ansiktet. Funderade hela vägen till Gärdet om det var beslutsamhet eller bara dumhet att cykla i det vädret...
Med på passet (basjympa på F&S Gärdet) var jag, några 50-åriga kontorsdamer samt Östermalms hurtiga pensionärer. And you know what?! I like it! Jag log och småskrattade under nästan hela passet. Nog för att det delvis var åt situationen att det var jag och folk mor- och farföräldrar, men mest för att jag hade roligt.
Till och med när jag inte kunde koordinera armar och ben i de enklaste rörelserna log jag, på de flesta andra ställen skulle jag blivit arg och stressad av det för att jag inte vill se dum ut. Men inte nu. Befriande känsla.
Friskis&Svettis, I'm all yours!


:( Jag har varken tränat eller uppdaterat bloggen sedan början/mitten av augusti....toksämst.

:) Jag cyklar varje dag till skolan och klarade ett helt 5km lopp utan att ha sprungit på en månad! Och nu har jag ju kommit iväg och tränat! Trots världens tristaste väder.

Veckorapport v.32

Måndag 4/8: cykling 30min
Tisdag 5/8: jogging 3km, cykling 20+20min
Onsdag 6/8: cykling 30+20+20+20+30min
Torsdag 7/8: cykling 30+15+20min, jogging ~3km
Fredag 8/8: -
Lördag 9/8: cykling 30+30min
Söndag 10/8: jogging ~3km

:( Fortfarande för lite jogging och ingen styrketräning. Ett helt gäng öl på tisdagen. Men bara på tisdagen :)

:) Cykling 5h 15min, jogging 9km. Bättre än förra veckan med joggingen iallafall... Och på tisdagen när jag var ute å sprang regnade det - men jag sprang ändå! Hittat en ny joggingrunda som går helt på planmark vilket gör att jag kan springa hela tiden i de ~25minuter det tar på rundan vilket är trevligt.

lördag, augusti 02, 2008

Veckorapport v.31

Måndag 28/7: cykling 20+20min
Tisdag 29/7: jogging 3km
Onsdag 30/7: cykling 30+30+30+40min, .
Torsdag 31/7: cykling 30+20+30min
Fredag 1/8: cykling 20+20+20+20+30min
Lördag 2/8: prideparad = 3,5h dans på lastbilsflak, 30min cykling
Söndag 3/8: cykling 30+30min

:( Öl tre kvällar kvällar som inte ens var helg, alldeles för lite jogging igen och dessutom onödig mat och/eller godis/glass på jobbet. Kan aldrig vara bra för vikten...

:) Cykling 7h, jogging 5km, dans 3,5h. Trevlig vecka i övrigt dock.

onsdag, juli 23, 2008

Veckorapport v.30

Måndag 21/7: cykling 30 min
Tisdag 22/7: cykling 30+30min, jogging 6,5km, armhävningar 40st, situps 50st
Onsdag 23/7: cykling 30 min
Torsdag 24/7: cykling 30 min
Fredag 25/7: -
Lördag 26/7: -
Söndag 27/7: jogging 2km...

:( Tokigt lite motion under veckan pga relativt lite jobb och dessutom 6 olika människor boende hemma hos oss i omgångar från onsdagen. Sjuk värme gjorde mig dessutom mer motiverad att ligga på stranden än att jogga. Veckans andra joggingpass fick avbrytas för plötslig mag- och ryggsmärta, extremt lik min vanliga mensvärk men så var icke fallet. Öl ett par kvällar i rad plus tokfestande på lördagen gav ju inte precis något positivt till kalorihögen.

:) Cykling 2h 30min, jogging 8,5km, armhävningar 20st, situps 50st. Simmat runt lite vid Lappis Beach, i samband med sol och bad, så det får väl ändå räknas till plus. Rätt avslappnad och glad, och har vart massvis ute i solen. Fint för välmåendet. Tänk positivt, snart blir det bättre.

söndag, juli 20, 2008

Veckorapport v.29

Måndag 14/7: cykling 30+20+20 min
Tisdag 15/7: jogging 6,5km, 20 armhävningar, 50 situps
Onsdag 16/7: cykling 30+30 min, jogging 3km m. Johanna
Torsdag 17/7: cykling 20+20 min
Fredag 18/7: jogging 6,5km, cykling 30+30+45min
Lördag 19/7: cykling 20+20 min
Söndag 20/7: jogging 3km, 20 armhävningar, 30 situps

:( Öl torsdag och fredag, falafel fredag natt.

:) Cykling 5h 15 min, jogging 19km - yey!!!!!
Kommit igång med joggandet, ska bara fortsätta såhär nu så blir det toppen!

Veckorapport v.28

Måndag 7/7: cykling 30+30 min
Tisdag 8/7: -
Onsdag 9/7: cykling 30+30 min
Torsdag 10/7: cykling 30+30+20+20 min
Fredag 11/7: cykling 30 min, jogging 3km
Lördag 12/7:
cykling 30+30 min
Söndag 13/7: cykling 30+30 min

:( Nattjobb under helgen, lite mer sömn denna gång dock vilket medförde mindre motion utöver cyklandet. Öl två kvällar i rad under veckan, inte mycket men ändå. Jag tänker inte ha dåligt samvete, öl kan man unna sig, men det hamnar fortfarande på minussidan.

:) Cykling 5h 10 min, jogging 3km. Fick med mig frugan (Johanna som jag bor med) ut på en runda, yey!

Veckorapport v.27

Måndag 30/6: 15+15+30+30 min promenad
Tisdag 1/7: ~1h promenad, 30 min cykling
Onsdag 2/7: 30+30+30+30 min cykling
Torsdag 3/7: 30+20+20 min cykling
Fredag 4/7: 30 min cykling
Lördag 5/7:
-
Söndag 6/7: -

:( Cykeln fortfarande på service tills tisdagen vilket orsakade tunnelbaneresande. Arvikafestivalen och Karlstad fre-mån = inget tränande på helgen. Nattjobb 4 nätter i rad medförde en trött Erika.

:) Cykling 4h 10 min, promenad 2h 30min.
Busstrejken gjorde att jag promenerade till och från tunnelbana mån-tis när jag inte hade cykel, inget ont som inte för något gott med sig. Och te på Café 60 med syster var både trevligt och gav 1h cykling extra för dagen. Att jag dessutom inte drack någon alkohol på hela veckan trots festivalbesök är bra.

Veckorapport v.26

Måndag 23/6: 30+20 min cykling, 3km jogging, 4x10 armhävningar, 20 sek luftcykling, 20 raka situps, 20x2 sneda situps, 30x2 bensax, 15x2 utfall & 20 rygglyft.
Tisdag 24/6: 30+30 min cykling
Onsdag 25/6: 30+30+40+40 min cykling
Torsdag 26/6: 30+20 min cykling
Fredag 27/6: 20 min cykling, 30+40 min promenad, 3km jogging
Lördag 28/6: -
Söndag 29/6: -

:) Cykling 5h 20 min, jogging 6km, promenad 1h 10min, armhävningar 40 st, situp 60st, utfall 30st, rygglyft 20st & bensax 60st. Lämnade in cykeln på service!

:( Partaj med ett gäng öl/vin på onsdagen. Bortrest på helgen, därför ingen träning. Plus att det resulterade i godis på resan och alldeles för mycket mat under lör-sön.

Veckorapport v.25

Måndag 16/6: 30+15 min cykling
Tisdag 17/6: 30+30 min cykling
Onsdag 18/6: 30+30 min cykling
Torsdag 19/6: 30+30+20+20 min cykling
Fredag 20/6: -
Lördag 21/6: -
Söndag 22/6: 20min kvällspromenad

:) Cykling 4h 25min, promenad 20 min.

:( Midsommar.

Veckorapport v.24

Måndag 9/6: 30+15 min cykling
Tisdag 10/6: 15+30 min cykling
Onsdag 11/6: 30+30 min cykling
Torsdag 12/6: - (Karlstad)
Fredag 13/6: - (Båstad)
Lördag 14/6: 1h promenad på fm + brännboll på kvällen (släktträff i Lund)
Söndag 15/6: (släktträff i Lund)

:) Cykling 150 min, promenad 1h.

:( Spontana festligheter på måndagkvällen, större middag på onsdagen, vin med Karlstadgänget på torsdagen plus ett helt gäng drinkar på släktträffen. Ingen bra vecka varken för alkoholkonsumtion eller träning.

Veckorapport v.23

Tar och skriver in de gamla resultaten också, fast nu i veckoformat.

Måndag 2/6: 30+30min cykling (till och från jobb), 15 armhävningar, 20 s. "luftcykling", 15 situp, 15 hö.situp, 15 vä.situp, 2x15 bensax, 2x15 utfall, 15 rygglyft, 20 min kvällspromenad.
Tisdag 3/6: 30+30+20+20 min cykling
Onsdag 4/6: 30+30 min cykling
Torsdag 5/6: 30+15+30 min cykling
Fredag 6/6: - (bortrest med spexet)
Lördag 7/6: - (bortrest med spexet)
Söndag 8/6: 3km kvällspromenad, 2x15 armh., 30 situps, 20 hö.situp, 20 vä.situp, 20 sekunder "luftcykling", 2x20 bensax, 2x20 utfall & 20 rygglyft

:) Cykling 295 minuter, promenad 3km, armhävningar 45st, situp 115st, utfall 75st, rygglyft 35st & bensax 70st (luftcyklingen räknar jag inte med).

:( Festligheter på både torsdagen och fredagen, även om fredagen var lugn eftersom jag skulle köra bil morgonen efter.

Ett mål eller en hållpunkt på vägen

Bellmanstafetten den 13 september. Det är ett lopp jag velat springa i två år hittills, sedan jag flyttade till Stockholm, men då det krävs ett helt lag på 4 pers utöver en själv har det skitit sig båda gångerna.

Tills nu! På mitt sommarjobb finns ett helt gäng med folk som vill vara med å springa. Tack vare Mia som skickade ut ett mail till avdelningen så kommer det nu bli av. ÄNTLIGEN!

Det som jag känner är väldigt bra, förutom att jag faktiskt ska springa ett lopp, är motivationen. Nu har jag något att sikta på och träna inför. För den 13 september måste jag klara av att springa 5km utan att avlida på vägen. Yey!

Jag har börjat springa nu, den här veckan 19km totalt :) Har provat en (för mig) ny runda som totalt är ungefär 6,5km, den har jag tänkt kunna ta mig runt om en månad eller så utan att gå eller stanna.
Nackdelen är att det är mycket backar på rundan. Uppförsbackarna är inget problem, utom att jag får typ andnöd och tokmjölksyra i benen efter dom värsta. Det är nedförsbackarna som förstör! Jag har haft problem med knäna, det var ju bland annat därför jag till slut inte gjorde lumpen, och när det kommer en brant nedförsbacke måste jag gå nedför den eftersom jag annars får ont i knäna.
Ska försöka leta lite andra joggingrundor, det kan ju också vara bra för motivationen att inte alltid springa på samma ställe. Bra tips mottages tacksamt! :)

Tankar från en nybörjarjoggare...

Jomenvisst, har börjat jogga sörru. Mer om det i kommande inlägg, för det är inte det jag ska prata om här först och främst.
Att blogga om träningen varje dag jag gjort något känns inte realistiskt och leder bara till att jag kommer börja skylla ifrån mig när jag inte tränat. För uppenbarligen uppdaterar jag inte så bra här.. Men jag skulle ändå vilja få nån typ av rutin på både min träning och mitt svettigmenfrisk-bloggande. Så tänkte jag börja sammanställa träningen per vecka. Det är överkomligt och på en lagom nivå. Och så blir det lättare överskådligt. Och jag ska försöka sluta skylla ifrån mig.

tisdag, juni 24, 2008

Sjuka

Ingen träning på två veckor nu, på grund av släktträff i Skåne och sen midsommar. Nu har jag dessutom varit sjuk i något magvirus flera dagar, och det är inte bra för träningsmoralen. Däremot är det uppenbarligen bra för vikten - jag har gått ner flera kilon på grund av det, trots pizza två gånger senaste veckan! Aptiten har det inte dödat, däremot förmågan att äta. Trodde att jag var typ frisk nu men inser att jag inte är helt bra med tanke på att jag nästan spyr av en halv portion mat. Men det kommer.

Har hopp om att börja träna igen den här veckan. Jobbar på't.

måndag, juni 23, 2008

And do I need to say...

...att jag såklart fuckade upp dieten jag började med i våras? Jag har inte självdiciplin nog. Och mat är för gott. Och man blev trött (duuh..?) och fick inte träna när man höll på med den. Så nu satsar jag på varierad kost med mycket grönsaker.
Nästan vegetarian men ändå inte. Äter det mesta vegetariskt, jag bor dessutom med en vegetarian så det blir enklare då, men äter kött från landdjur när jag känner för det (vilket blir mer och mer sällan) och fisk då och då.

Tyvärr blir det fortfarande endel godis, och öl vill jag inte avstå från. Dessutom har vi en kaffeautomat på jobbet, komplett livsfarligt...Blir några koppar varm choklad eller chokocoffee om dagen. Bläää, ska försöka gå över till té istället. Och mer nötter och frön istället för vanligt godis. Jepp.