måndag, april 30, 2007

Kroppsissues

Förresten är det intressant vilka saker en blir fixerad vid. Det som jag själv tydligast såg vid första omgången var skuggorna jag fick under kindbenen, och jag kan gå och titta på dem VARJE gång jag tittar mig i spegeln! Har de försvunnit, är de där, har de ändrats? Naturligtvis är de fortfarande kvar där de var, och jag är mycket nöjd över att ha dem. Jag tänker att om jag går ner lika mycket till så borde jag ju få ännu mer skuggor på kinderna? I can't wait!!

Nåt annat jag fixerar mig vid är magen. Det märktes väldigt tydligt hur magen blev mindre och hur skuggan/gropen under magen blev mindre och mindre när jag gick ner, och det har också märkts direkt när jag slarvat. På samma sätt fixerar jag mig vid mina lår när jag ser min reflektion i skyltfönster och speglar. Låren har ju dock blivit påtagligt mindre, det inser jag också.

Min största issue annars är armarna. Jag hatar mina överarmars fläsk och det har gjort att jag alltid haft svårt att använda kortärmat. Nu har jag bestämt mig för att skita i det och det går faktiskt rätt bra, och ibland kan jag till och med tycka att de ser mindre ut i kortärmat. Men det är något jag måste jobba med, plus att jag skulle behöva styrketräna dem om de ska minska mer i omfång allteftersom jag minskar i vikt.

Jag har kanske inget hopp om att jag ska ha rutmage på Pride i sommar, som jag, Maja och Malin för tre år sedan kom överens om att vi skulle ha Pride 2007, men jag tycker att det vore en bedrift i sig att ha gått ner 20 kg och jag skulle vara rätt nöjd över det.

På G

Jobbigheter i övriga livet får mig att ta itu med min kroppssituation igen. Det känns bra att fokusera på något som jag ändå har bevisat att jag kan och klarar av. Idag har jag sprungit ute runt Eriksdal i 20 min, eller jag växlade mellan att gå och springa. När jag kom in var jag knallröd i ansiktet, och framför allt var lungorna helt slut! Det är egentligen första gången sen gympan i gymnasiet som jag är ute och springer, och det gör ju ändå en viss skillnad att springa ute i motvind och 6 graders värme jämfört med på ett löpband inne i en kvav källarlokal. Det var skönt att bevisa att jag kunde, även om det var jobbigt och jag inte sprang så mycket som jag orkat inne. Men å andra sidan var det 2 mån sen jag tränade också.

Sen gick jag på ett möte vid Fryshuset, och istället för att gå upp till Gullmars och ta en buss hem, så gick jag de 1,5 km hem, det tog 25 min i den hårda vinden och det var väl lite kallt och gjorde ont i öronen, men det var skönt att göra det.

Min vikt är för tillfället där den var i slutet av februari. Jämfört med lägstavikten så är det ett kilo för mycket, men jag klarade att gå ner 10 kg på 2 mån så nu ska jag klara lika mycket till! Kanske inte lika fort, men jag ska klara det i alla fall!

tisdag, april 24, 2007

Men alltså...?

På två dagar har två personer frågat mig om det inte är så att jag gått ner ännu mer i vikt. Personen idag var till och med så envis att hen föreslog att jag kanske helt enkelt fått tyngre muskler? Jag gapflabbade personen rakt i ansiktet och konstaterade att jag inte tränat på 2½ månad.

För sanningen är att om jag har gått ner i vikt så har åtminstone varken jag eller vågen märkt det. Vågen säger fortfarande plus, och jag känner mig fetare än någonsin. Det är som att hjärnan nu hunnit ikapp kilona och insett att du är fan inte mindre fet bara för att du råkade gå ner några kilon!

Jag orkar inte.

måndag, april 16, 2007

Det är mycket lättare att vara singel

Okej, det är väl bara att jag inser och erkänner antar jag. Jag är fast i partnerfällan. Med det menar jag att det plötsligt blir väldigt mycket mat igen, att jag inte orkar träna och att vikten definitivt inte går åt rätt håll. Men hon gör ju så jäkla god mat! Är det inte rödbetsbiffar så är det fruktsallad med soyaglass. Det är otroligt farligt. Dessutom har jag fallit i godisfällan. Förvisso är den mesta av maten väldigt nyttig, den är ju hemskt vegansk, och med den typen av mat bör man ju också äta lite mer för att få i sig det en behöver. Det handlar väl dock om att inte få i sig FÖR mycket, och det är väldigt svårt när det är så gott... Favoritskjortan stramar lite igen, men jag har åtminstone bara gått upp omkring 2 kg. När jag var hemma på påsk visade mina föräldrars våg närmare -12,5kg jämfört med vid nyår, men efter det har det blivit lite för mycket bufféer och utemat. Jag antar att det borde vara ganska lätt att bli av med kilona om jag bara skärper till mig lite.

Det är så himla annorlunda att försöka hålla koll på vikten när man inte är singel. Nu sover jag ju de flesta nätterna i en annan säng, och där finns inte min våg vilket gör att jag inte kan ha slavisk koll på vikten och därmed blir jag inte lika upprörd på mig själv heller när jag ser att det svajar. Dessutom har jag inte tid att laga matlådor och hålla exakt koll på vad jag får i mig. Jag har inte tid att träna på kvällen, och dessutom finns det ju så mycket saker som känns viktigare...

Men vart tog motivationen vägen? Måste komma igång med att springa igen, nu kan man ju snart springa ute också utan att frysa arslet av sig. Ska försöka hitta en bra runda, jag har ju liksom stranden alldeles några hundra meter ner egentligen. Det finns inga ursäkter.

tisdag, april 03, 2007

Det står still...

Fan att jag inte kan ha lite självdiciplin och bara köra hårt på dieten. Fan fan fan. Viktnedgången har inte direkt ökat, jag pendlar upp och ner 2 kg hela tiden just nu. Antar att det, precis som folk säger, mest är vatten.
Åhhhh. Jag måste sluta dricka alkohol. Och äta godis. Två vita veckor blir det nu, så det så.

Har iallafall kommit igång lite med träningen. Köpte 9-månaderskort för en vecka sedan, så nu har jag ingen ekonomisk undanflykt heller. Tränade 30min core den tisdagen, sen body balance på onsdagen. Torsdag ägnades åt jobb och bilåkning, vi åkte på team building i Sälen med arvoderadegruppen.
Fredag: 2 h längdåkning + 2 h skoter (jättekul!).
Lördag skulle ägnats åt snowboardåkning, men jag ramlade och slog mig på fredagen...pinsamt nog inte utomhus - utan inne i vår stuga. Dumma dumma raggsockor. Jag halkade på vägen från vardagsrummet till köket - DUNS! - i en liten hög på golvet. Ajajaj för knät. Så det vart ingen åkning, hade både blåmärken och vridmomentsmärtor i knät redan innan och det är ingen bra start. Åkte hundspann och drack öl istället, hmm, det var ju väldigt...nyttigt...

Igår var jag kvar på jobbet så sent så jag hann inte med några pass, men ett plus i kanten är att jag nu börjat gå/cykla till jobbet. Gick till Erik Dahlbergsgatan (min gamla adress) och hämtade min cykel som snällt stod kvar där och väntade. Bra bra. Så nu kommer jag cykla till och från jobb och träningar, no more subway for me! Det kommer förhoppningsvis hjälpa till att bättra på grundkondisen. Jippeeee!

söndag, mars 18, 2007

Viktnedgång :)

tjoho, det går åt rätt håll :) Jag går på diet sedan tisdag 13/3 (tack för tipset Henrik) och det ger resultat! Vikten är påväg neråt (-2 kg sedan jag började) och hoppas att det ska fortsätta så :) Målet är minst 10 kg till, men det ska inte bli allt på en gång. Dieten är bara för att få en kickstart, jag ska börja träna också. Man ska dock inte träna så mycket nu i början på dieten, då man får i sig ganska lite kalorier per dag. Men det gör inte så mycket precis nu för jag är dunderförkyld.

Dock så var jag och klättrade i fredags!!! Hur kul som helst, kommer nog köpa ett tio-kort på klättring så att jag kan gå dit lite då och då :)

fredag, mars 16, 2007

Förslappelse

De senaste två veckorna har varit pinsamt sega. Jag har inte orkat släpa mig ner i gymmet, inte orkat byta om för att göra något. Dessutom har jag haft andra trevligheter som lockat och som inte gjort träningsmotivationen särskilt hög. Träning skulle man kanske kunna säga har skett, om än i andra former, men inte träning som motiverar den ökning av matintag som skett. Det är jättedåligt. Jag har bara på de senaste dagarna nu gått upp över ett kilo och det känns inte bra. Jag ska ju gå åt andra hållet liksom. Dessutom känner jag mig tjock igen när jag ser mig i spegeln. Jag måste fortsätta gå nedåt. Det är ju dock så mycket annat hela tiden. Möten, konferenser, hotellfrukostar, dejter, fikan. Igår var vi på Chutney och åt jättegod veganmiddag, men det är inte bra för vikten.

Idag har jag sagt åt mig själv att skärpa mig. Jag har börjat äta mer frukt de senaste veckorna (jag har saknat frukt!), käkat vitaminer för aften vilket ju är bra för även resten av kroppen, och dessutom är ju min tjej vegan vilket gör att jag plötsligt konverterat till vegetarian på riktigt (annars får jag inte hångla!) och det ger också sundare mat.

En annan bieffekt av att jag inte tränat är att jag direkt märker att jag blir stel i höfterna och att det gör ont för att jag sitter stilla framför datorn hela dagen. Jag vet inte om det var för att jag tränade så väldigt mycket förut och plötsligt slutade, men hur som helst känns det som att det är värt att röra sig bara för att slippa det. Så de senaste dagarna nu har jag återupptagit mina lunchpromenader, och det känns onekligen väldigt skönt i vårsolen. Idag började jag traska, och sen när jag gått en stund tänkte jag att jag har ju faktiskt inte använt min friskvårdstimme den här veckan så jag bestämde mig för att fortsätta gå och se hur långt jag kom och hur långt jag orkade. Jag hamnade längs vattnet i Fredhäll och traskade ända till Kristineberg innan jag började gå tillbaka. Jag hade inte en blekaste aning om var jag var egentligen, även om mitt lokalsinne förstås sa mig att jag hade koll. 55 min var jag ute till sist innan jag kände att de nog skulle börja undra på kontoret snart, och nu sitter jag och blodet i årorna flyter så snabbt att det verkligen pirrar i hela benen och kroppen.

Jag har nån sorts plan om att försöka börja gå ut på morgnarna eller att springa på kvällarna. Jag kan ju faktiskt springa, det vet jag ju nu. Jag måste motivera mig, jag ska ju avverka minst 10 till! Då kan jag inte sluta nu.

tisdag, mars 06, 2007

Det är farligt att fylla år!

Man får så mycket fika! Det har varit helt galet idag...

07.30 - frukost med varm choklad, jordgubbsmilkshake och scones med smör/nötcréme på.
09.15 - chokladcookie till förmiddagstéet
11.00 - en bit morotskaka från min föregångares föregångares föregångares pluggkompisar
12.00 - mat. Pasta med köttfärssås. Mums!
14.15 - födelsedagsbakelse från IsK. Smördeg, vaniljcréme, grädde, blåbär och hallon överdraget med gelé.
14.45 - födelsedagsfika med arvoderadegruppen. Vaniljglass, jordgubbsglass, banan, Tom&Jerry-kakor och chokladsås.
16.00 - födelsedagschokladboll från kompis. God, men oj vad mätt jag fortfarande är. Sparar resten tills om en stund.

Jag kommer säkert ha gått upp ett par kilon igen...

måndag, mars 05, 2007

Äntligen!

Jag har varit och tränat!! Jag bestämde mig igår kväll, efter att ha tillbringat helgen i en stuga på avslappningsretreat, att nu är det dags. Vågen visade på en 1,5kg positiv viktutveckling över helgen och då får man passa på att glida vidare med strömmen! :)
Frescati har ett poweryoga-pass på måndagar klockan 08.00, så jag bestämde mig för att gå på det. Det var jätteskönt, man kände sig liksom lagom genomarbetad och avslappnad. Sist på passet är en kvarts avslappning, så man hinner varva ner också. Sen är det bara att kila iväg till tunnelbanan och åka till jobbet (arrrrgh, jag har köpt ett månadskort god damn it...) så är man på jobbet lagom till halv tio och måndagsmötet!

Antagligen blir det Frescati nu, det känns skönt att det är så nära hem och påväg till/från jobbet. Dessutom har de många olika pass att gå på och riktigt bra priser. Alternativet närmast till hands är Friskis & svettis (vilket skulle passa bra till vårt bloggnamn - och det är väl också just ursprunget till namnet) och jag ska kika lite till innan jag bestämmer mig. Kommer ändå vara bortrest nu nästan hela veckan så det är ingen idé att köpa nåt förän nästa måndag.

Men; jag har tränat på riktigt för första gången iår!!

onsdag, februari 28, 2007

We're getting there!

Alltså, nu är det verkligen spurt som gäller. Nu menar jag inte att jag har tänkt sluta snart, men nu är det bara 0,6 kvar till 10 kg! Helt sjukt är vad det är.

Jag har kommit på vad jag ska belöna mig med när jag nått 25 kg. Jag är inte säker på att jag kommer att nå det, men sträva kan man. I alla fall, då ska jag be Peter Knutson att ha en fotosession med mig, för vid det laget kan jag knappast skämmas över min kropp längre. Då ska jag se till att få bilder som jag alltid ska titta på och komma ihåg hur det var en gång i tiden.

Igår tittade jag på bilderna som Erika tog på mig och Jinna och Kattis i julas och jag ser faktiskt att saker har hänt sedan dess. Eller jag ser det ju i spegeln också, men där ser jag ju mig själv varje dag och då är det svårt att se den stora skillnaden.

Den här veckan är det för stressigt för att träna. Jag tränade i måndag, och det sög utav bara helvete, men så är det väl. Jag måste skärpa till mig. Kanske borde börja äta på morgonen de dagar jag ska träna, då kanske jag skulle orka mer. Å andra sidan känner jag mig oftast mer svälld när jag har ätit och orkar inte för det, som när jag tränar på eftermiddagen till exempel. Så jag vet inte jag.

I helgen är det kongress. Får se om jag pallar att hålla min karaktär och inte börja svulla hotellmat.

söndag, februari 25, 2007

Konstig mat

Igår åt jag förresten nåt av det konstigaste jag ätit hittills, haha. Eller inte maten i sig, men kombinationen. Jag var ute hos Micke och kollade på schlagern, och vi köpte mat på pizzerian. Jag ville dock inte ha pizza för jag vill inte offra två kilon för det (för det är det resultat jag får), och jag ville inte ha en vanlig sallad för de är också hemskt onyttiga med dressing och ost och gudvetvad.

Vad tog jag istället? Jo, jag la hela 15 spänn på tre burkar med pizzasallad och ett pizzabröd! Haha. Personalen på pizzerian tittade väldigt skumt på mig. Det var gott, jag älskar pizzasallad även om jag har ätit bättre såna och brödet var varmt och fint. Och jag åt inte pizza!

Plågsamt

Jo, det var nog just det där med PMS som var dealen. I fredags var det rent åt helvete att träna. Jag plågade mig upp till 8 minuter på cykeln, sen pallade jag inte ens det vanliga motståndet. Sänkte ett snäpp, och plågade mig i 8 min till. Sen körde jag 2 x 3+1 på bandet och det var helt vidrigt. Efter det la jag mig ner på golvet och var alldeles död i 10 minuter. Jag har inte upplevt det förut. Kroppen sa verkligen stopp. Jag fick sendrag i smalbenen dessutom.

Men efter lite vila bestämde jag mig för att inte ge upp, så jag gav mig fan på att åtminstone komma upp i 30 minuter. Jag körde ytterligare 6 minuter på cykeln, innan jag begav mig hemåt med ond och mör kropp. Och mycket riktigt, morgonen efter förstod jag varför allt varit så jobbigt.

Nu har jag hopp om att det ska gå lättare till veckan, när de värsta av ketchupdagarna är över. För nu går vikten neråt igen, så det är dags att sätta lite fart så det händer nåt.

onsdag, februari 21, 2007

Jag menar, till och med Lugna favoriter hade varit bättre...

Idag känner jag mig bara tjock. Ful. Fel. Allting dåligt. Förvisso är jag förmodligen ganska PMS:ig och dessutom har blodsockret varit rätt lågt fram till nu, men det suger ändå. Har varit ner i gymmet, men allting var bara jobbigt. Sen kom det en hel klass med 18-åriga slimma brudar med spiror som mina inte skulle mäta sig med ens om jag gick ner 30 kilo och körde tre spinningpass om dagen. Då kändes det inte så himla hett att jag satt där och var rödbetsröd. Så jag la av när jag kört 20 min på cykeln. Orka.

Denna dag tänkte jag dock spekulera om det här med vikten av bra musik när man tränar. I skolans gym finns två stora stereor, och eftersom jag inte orkat skaffa nya batterier till min mp3-spelare så har jag fått nöja mig med dem än så länge. De första veckorna satte jag på Vinyl, för gamla 60-talsklassiker är rätt trevligt att springa till. Sen var det nån grabb som satt på typ Rockklassiker eller nåt och det funkade också.

Idag tänkte jag att jag skulle prova nån annan kanal. För det första har nått ägg haft av antennen till stereon, vilket gör att oavsett vilken kanal man har så blir det massvis med brus. Sen lyckades jag ratta in Rix FM, som tidigare var min favoritradiokanal, men efter 10 minuter insåg jag att det här var verkligen HELT fel. På de 20 minutrarna på cykeln hann jag höra TVÅ låtar - den första var Cascada med en ballad, och sen kom fucking jävla Backstreet Bögs, vem tusan lyssnar på dem these days?! Och det är ju verkligen helt kört att träna till. Resten av tiden var en massa tjatande, och sen reklam reklam reklam. Helt kasst. Det får fan bli Vinyl igen nästa gång. Och sen har jag i och för sig lyckats skaffa ett batteri nu också, så om jag hittar sladden till mp3:n också så kan jag ju faktiskt använda den.

Ballader suger, 60-tal rockar. Eh.

Jag kanske borde börja göra listor. Typ Top10 bra träningsmusik. I förrgår tyckte Ellie att jag skulle göra en topp 5 över kändisar jag skulle vilja ligga med. Jag har aldrig tänkt tanken. Men jag vet ju att Ane alltid kommer först. Alltid.

Oh, if time was mine to waste

Det blir nog inget träningskort i mars heller :( Ska försöka komma ikapp min egen ekonomi först. Och jag känner att jag ändå aldrig har tid och ork att träna. Vill vill vill, men det funkar liksom inte då jag har jobb majoriteten av kvällar och eftermiddagar.
Ska väl kanske spela badminton på söndag eftermiddag dock, hoppas det blir av.

Dessutom måste jag hålla med Storasyster i att det där med möten är farligt. Vi är väl av dålig karaktär båda två, för det är verkligen svårt att motstå bullar och kakor och mackor och godis som det bjuds på. Varför bjuds det inte på f r u k t på möten istället?! UPP TILL REVOLUTION MOT MÖTESFIKAT!! Bjud på FRUKT istället för bullar!!

Nu har jag varit bortrest två långhelger i rad där jag dessutom druckit endel alkohol och ätit mycket mat och godis. Typiskt dåligt för vikten. Jag önskar att jag kunde bidra med nyttiga recept och positiva viktresultat som Storasyster gör, men det får vänta. Dessutom måste jag skaffa batteri till min badrumsvåg.

måndag, februari 19, 2007

Ja, det blev mat idag också...

Här kommer receptet på dagens mat. Mycket billigt och extremt enkelt.

Fullkornsspagetti och morotssås

4 port (ca 380 kcal/port)

280 g fullkornsspagetti (ICA:s är rätt goda!)
500 g morötter
(1 palsternacka)
400 g krossade tomater
vatten (fyll burken med de krossade tomaterna och häll i)
2 lökar
1 tomat
1/2 dl tomatpuré
1/2 dl ketchup
1/2 dl creme fraiche eller liknande (jag hade grekisk yoghurt hemma)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk olivolja
salt
ca 1 msk basilika
ca 1 msk oregano

Hacka löken och fräs tillsammans med olivolja i gryta med höga kanter. Riv morötter (undvik att riva ner knogarna med dem... Annars blir det inte vegetariskt, och så gör det så ont att hacka löken...) och eventuell palsternacka eller vad annat som ska vara i. Hacka tomaten.

Häll i tomatkrossen, rivna morötter och tomat tillsammans med vatten och buljongtärning i grytan. Ha i ketchup och tomatpuré. Låt koka i kanske 15 min.

Koka spagettin med salt.

Rör ner creme fraiche/yoghurt i såsen och låt den koka en liten stund till. Ha sen i basilikan och oreganon. Smaka av.