tisdag, januari 15, 2013

L: 15 januari

Kuggade första halvan av min tenta igår och eftersom det diskade mig från del två så blev det ingen stress över huvud taget med gymmandet idag... Hade en fotografering av en tröja jag stickat precis innan, så jag gick till Friskis Ringen när jag ändå var vid Skanstull. Ganska mycket folk faktiskt, men det var ju precis vid lunch.

Drog ner hastigheten idag för att inte bli så himla slutkörd, så jag snittade nog runt 75-80 RPM. Även om det är rätt stumt i låren just nu så kändes det mkt bättre än sist. Körde 30 min på 14 i belastning. Hade inte maskinerna varit fulla efter min stund med hantlarna så hade jag kört en stund till efter, men jag la ner det.

Körde hantlar 3 kg rakt ut samt 4 kg böj framåt (i brist på korrekta uttryck...), samt stod på ett ben på mattan den här gången för att öva stabiliteten i fötterna. Känner av vänster knä litegrann så jag vet inte om jag tränar snett eller nåt.

Har också fått tid för att göra fotinlägg! Kanske kan det göra susen för sporren?

måndag, januari 14, 2013

L: Siffror efter 2 veckor

Jag har kommit överens med min flickvän tillika PT/träningscoach att väga mig varannan vecka för att hon ska se att träningen är rätt. Bestämde också den här gången att ta mått så jag inte bara stirrar på vågen när det kommer platåer. Jag tog mina 0-dagsmått den 31 december, så idag var första måtten för i år. Så här såg det ut:

14 januari:
Vikt -1,4 kg
Midja -6 cm
Lår -1 cm
Rumpa -2 cm
Överarm -1 cm
Bröst -2 cm
Bröstkorg -4 cm
Vad -1,5 cm
Hals -3 cm

Skål på den!

söndag, januari 13, 2013

L: 13 januari

Fy, idag var det seeeegt. Femte gången i gymmet, varannan dag den här veckan, och idag var det liksom stopp i benen på cykeln. Tog mig igenom de 30 minuterna, men det var plågsamt. Ändå visade det sig att jag cyklat snabbare än tidigare eftersom jag kom upp i längre distans.

Cyklade 30 min, snitt nånstans 85-90 RPM, 14,3 km, belastning 14.

Gick till Hornstull igen, idag var fernissan tomt i omklädningsrummet, men ganska mkt folk i gymmet till att börja med men lugnade sig sen. Orkade inte köra så mycket hantlar idag. Passet på cykeln fick mig både skakis och snurrig så jag försökte mest varva ner efteråt. Pulsmätaren på cykeln var uppe på 197, mitt normala högsta på löpbandet är 180 nånting och jag har nog aldrig kommit över 192 innan så min kropp tyckte nog att det var lite för mkt idag.

Stretchade helt frivilligt idag! ;)

lördag, januari 12, 2013

E: Hej igen, konstanta träningsvärk, jag har saknat dig!

Lillasyrran kan ju inte vara sämre än storasyrran så nu måste jag också börja skriva här igen...attans...

Skämt åsido så har jag senaste månaden gått och varit sugen på att börja blogga igen så det är kul att Linnea tog tag i det hela. Under hösten spenderade jag och min sambo Simon fyra månader i London, men nu är jag tillbaka i Sverige och Stockholm och åter igång med träningen! Det var ju två år sedan Svettig men frisk-bloggen var aktiv senast, så mycket har hunnit hända sedan dess. Det sista jag skrev var när jag precis avslutat sista delen av TjejKlassikern sommaren 2010. Så hur har min träning sett ut sen sist?

På powerwalk nån gång i somras

Jag tränar på SATS sedan våren 2009 (eller 2010?) tillsammans med min KTH-kompis Daniela och för två år sedan fick jag även med mig Simon till gymmet (och nu har vi äntligen fått ett center i Danderyd!). Jag gillar fortfarande att springa lopp och gör det med (o)jämna mellanrum, ska i mars springa min femte omgång av Premiärmilen!



Daniela, Jia & jag på SATS Stadion under en av våra mindre seriösa träningsstunder


De senaste två åren har jag ridit regelbundet på Kavallerikasern (K1) genom Svenska Blå Stjärnan. Det är motionsridning på lördagar och söndagar och dressyrlektioner på onsdagar och söndagar. Jag fick ganska direkt en plats i ena söndagsgruppen som jag hade i 1,5 år sen, men mer om det får bli i ett separat inlägg!


Jag med syrrans shetlandsponnys, när jag passade dem en månad i somras


Förra våren tränade jag mycket, periodvis 5-6 gånger i veckan medräknat ridningen, och det höll i sig bra utan att sluta som ett klassiskt nyårslöfte. Träningsmängden sjönk något under sommaren som vanligt för att sedan sjunka ner till nästan obefintligt under hösten i London. Vi sprang några korta rundor i parken vid vår lägenhet, men från början av november har jag bara tränat några 10minuters "sjukgymnastikinspirerade" pass hemma (separat inlägg om sjukgymnastik kommer också).

En av de få träningsrundorna i Weavers Fields, East London


Dagarna precis efter att vi landade i Stockholm igen var jag med på en tredagars hoppkurs på K1 och efter julbesöket hos mor & far i Karlstad har jag sen ridit, varit på gymmet eller tränat hemma näst intill varje dag. Bara att kasta sig in igen! Sprang första löprundan i måndags efter exakt två månaders totalt löpuppehåll, jag var trött men belåten efteråt och hade därmed skrapat ihop årets första 6km.

Vår fina packning påväg hem från London...

"Träna hemma" - träningstidning/magasin köpt för ett par år sedan

Har precis kört ett styrkepass hemma i lägenheten men för att detta inte ska bli en hel uppsats får jag avsluta här och återkomma senare. Imorn ska jag på min första träning med Stockholms modern femkamp-klubb K1 SoIK - något som jag definitivt återkommer senare till om varför, vad det är och hur första passet gick! =)

Vi hörs!

fredag, januari 11, 2013

L: Status

För att ge nån sorts lägesuppdatering förresten, så käkar jag LCHF sen 2,5 år tillbaka. Har slarvat mycket senaste... 2 åren? :P Men också skärpt mig i perioder. Dock slarvat så pass mycket att jag gått upp hälften av det jag gick ner hösten/våren 2010-2011 (totalt gick jag ner drygt 20 kg då).

Målet för det här året är -20 kg (totalt -30 kg sen jag startade med LCHF blir det då), varav -10 kg fram till midsommar. Har också satt som mål att jag inte ska trilla av vagnen alls på hela året, så det här året ska bli 100% LCHF. Är hyfsat strikt för det mesta, men unnar mig att vara något mer liberal vissa dagar.

Den här gången har jag också tagit mått på mig själv, så jag inte stirrar mig blind på vågen. Har som mål att bara väga mig varannan vecka för att försöka släppa mitt vågberoende, hittills har det gått sådär men jag ger det en liten avvänjningsperiod.

Ska försöka lägga upp mer genomtänkt träning allteftersom, med hjälp av min alldeles förträffliga, alldeles privata PT. :) Vi börjar med att se vad min fot håller för just nu utan att gör alltför ont.

L: 11 januari

Gick till Friskis Hornstull igen. Ganska mycket folk eftersom jag var där runt 16.

Höjde belastningen på cykeln till 14, och det kändes ärligt talat inte som nån som helst skillnad. Tog drygt 85 RPM i snitt, kom upp på 14,2 km. Sen körde jag lite hantlar för armarna - rakt åt sidan, rakt framåt samt böj uppåt. Testade också att stå på ett ben 30s x 3 per ben för att börja träna upp benen och foten. Kör på slätt golv till att börja med. Massa tonårsgrabbar i gymmet så jag struntade i klättermaskinen.

L: 9 januari

Friskis Hornstull med Isabelle igen. Lite ont i rumpan från cykeln sist!

Cykel 30 min, körde lite snabbare på runt 85 RPM, ca 13,6 km, belastning 13. Provade lite med hantlar samt att Isabelle visade mig "klättermaskinen", vilket är vad jag döpt "assisted chins" till. ;) Den var tuff, det kändes i armen och höften/rumpan dagen efter!

Isabelle tvingade mig att stretcha, hualigen! ;)

De här gången gick vi runt kl 10, och då var det helt sjukt mycket tanter på Friskis!

L: 7 januari

Åkte till Friskis Hornstull med Isabelle - Friskis kl 17 första måndagen efter nyår är ingen bra idé! Galet mycket folk och trångt i gymmet.

30 min cykel, drygt 80 RPM, belastning 13. Isabelle kollade att jag gjorde armmaskinerna rätt, vilket kändes väldigt knepigt först men sen tog jag ett andetag och det gick bättre. :) Så samma maskiner igen, plus den som tar lite i ryggen.

L: 3 januari

Gick till Friskis City och hämtade mitt nya kort! Ny anläggning för mig. Verkade okej, men trångt gym.

Cykel 30 min, belastning 13, RPM runt 80. Drygt 300 kcal bränt. Körde också ett par standardmaskiner, axel och nån mer arm (den som går framåt).

Det är schysst att jobba statligt ibland, med 10% rabatt samt 75% friskvårdsbidrag kostar Friskiskortet bara 665:- för ett helt år med allträning!

Är förvånad över hur enkelt det gick på cykeln! Har aldrig gillat cyklar, men det var inte så farligt. Kanske till och med kan ha ett spinningpass som mål?

L: Nu är det dags att återuppliva!

Jag har kommit igång med träning igen! Så nu uppdaterar jag bloggen för att dokumentera det jag gör.

En envis hälsporre (sen i maj) med sprickor i ligamenten gör att jag inte kan springa nu, kanske borde jag inte träna heller men jag behöver det verkligen så jag gör det jag kan.

I somras i USA sprang jag på skolans löpbana och simmade i poolen, men sen har jag inte kunnat. Träningskort hade jag senast 2011. Nu är jag igång med Friskis igen!

En bonus är att min flickvän utbildas till PT för just Friskis så hon visar mig övningar samt är en bra motivering/dragplåster för att ta mig dit.

Just nu tränar jag mycket kondition för att bränna, samt styrka för att bygga lite muskler på främst armarna nu när foten får ta det lugnt.

Fotar displayen på cykeln när jag är klar, så jag lägger upp den här varje gång, så behöver jag inte skriva så mycket.

tisdag, februari 08, 2011

Down down baby down down

Den bästa peppen som finns är när man kan eller blir "tvungen" att göra nya hål i skärpet. Det gjorde jag nån gång i höstas för att skärpet var precis så det passade på sista hålet redan när jag köpte det. Då gjorde jag två nya hål, och när jag hade de svarta byxorna med hög midja så kunde jag tvinga mig in på det första nya hålet.

Nu har det gått några månader till, och nu sitter byxorna oroväckande löst på det allra innersta hålet... När jag åker hem till Karlstad i helgen ska jag göra två nya.

Igår kväll provade jag också min gråa vårjacka som jag verkligen gillar. Har inte kunnat ha den på nåt år eller kanske två ordentligt. Den är fortfarande tajt, men några kilon till lagom tills våren dyker upp så kommer den sitta perfekt! Yay! Även min andra vårjacka går på nu, fortfarande tajt men det har den nog alltid varit. Samma sak där, några kilon till och den sitter som en smäck. Än är det nog dessvärre typ 10 kg kvar innan min blåa vårjacka köpt i Bryssel passar. Den är så himla fin, men var tajt redan från början men jag får se den som ett mål.

Totalt 14,5 kg ner nu. Det sista halvkilot till nästa delmål försvinner nog lagom till helgen, så brukar det vara. Jag är sjukt duktig! Vet dock fortfarande inte vad jag ska göra som belöning den här gången. Tror att det får bli biobesök på torsdag som belöning, eller kanske biobesök i Karlstad till helgen?

onsdag, januari 12, 2011

Smärta

För övrigt var jag och tränade kickboxning igår. Det är första gången sen jag bodde i Bryssel för typ 3-4 år sen. Det slumpade sig så att min kompis Maja skulle på samma pass så vi boxade på varandra. Det stora problemet (och naturligtvis en fördel också) var att hon boxade så jäääkla hårt... Behöver jag säga att jag är stel idag? Och imorgon kommer jag ha svårt att bära akterna på jobbet...

Livsstilsförändring

Över ett halvår sedan jag skrev. Sen dess har jag fått en hel del nya perspektiv.

För snart 2 år sen (tror jag det är, eller om det är 1,5 eller så) så började våra föräldrar äta LCHF-kost. Jag var en rätt bestämd motståndare och bara fnös åt dem och de som hjälper till med hästarna som var de som inspirerade mamma och pappa. Fett? Det är farligt.

Istället fortsatte jag som vanligt. Tog en pulverkur då och då, svälte mig, började om var och varannan vecka och tänkte att "NU ska jag dra igång igen, nu MÅSTE jag skärpa mig". Det slutade alltid med att jag gick upp. Till slut var det september i år och efter sommaren i England vägde jag nästan 8 kg mer än vad jag någonsin vägt förut. Det längsta jag nånsin klarat en diet eller viss kost är väl 3 veckor innan jag ballat ur.

Jag körde ännu en pulverkur och gick ner i vikt på samma sätt som man brukar - dvs genom vattenvikt men det var i alla fall en start. Under de två-tre veckorna jag körde så växte det fram mer och mer att jag också skulle testa LCHF och jag förankrade det även hos flickvännen. Hade det funkat för mamma och pappa (pappa ser i det närmaste ut som ett biafrabarn nu för tiden, han måste äta mer kolhydrater för att inte bli för smal) så borde det ju funka för mig, jag har ju trots allt deras gener.

Sagt och gjort, i början av oktober slutade jag med pulver och började med LCHF. Jag har gjort vissa avsteg i perioder, framför allt under december, men på nyårsafton som var den sämsta dagen av alla bestämde jag mig för att mitt mål med 2011 är att hålla mig till LCHF till 100%, eller åtminstone så nära det som det går att komma. Det kanske blir svårt i samband med utlandsresor, men det får ses som exceptionella omständigheter.

Idag är det den 12:e, sen nyår har jag inte gjort en sekunds avsteg och idag insåg jag när mina kolleger på jobbet käkade hej-då-kakor för nån som ska sluta att jag faktiskt inte hade svårt att avstå dem. Det har tagit tid! Visst kan jag önska att jag bara kunde käka nåt snabbt, men nu börjar jag lära mig att känna skillnad mellan hunger och sötsuget.

Det går bra dessutom. Sen nyår har jag börjat rasa neråt, nu är jag stadigt nåt kilo under -10kg och det går åt rätt håll! Jag har kommit på mig själv med att titta mig i spegeln hela tiden och mer och mer i takt med att jag får tillbaka min gamla kropp. Idag satte jag på mig ett par jeans som jag inte haft sen nån gång förra vintern eller hösten, och då satt de hemskt obekvämt.

Så här ser det ut så här långt:

V0 0 0
V1 -4,5 -4,5
V2 -5,7 -1,2
V3 -7,5 -1,8
V4 -7,2 +0,3
V5 -4,2 +3
V6 -6,6 -2,4
V7 -7,6 -1
V8 -6,2 +1,4
V9 -9 -2,8
V10 -7,6 +1,4
V11 -7,1 +0,5
V12 -8,4 -1,3
V13 -8,8 -0,4
V14 -9,4 -0,6
V15 -10,8 -1,4

Jag har med andra ord hållit det (mer eller mindre) i snart 4 månader, och för första gången känner jag att det här verkligen är något jag kan hålla på med resten av livet! Och inte bara kan, MÅSTE! Maten smakar så mycket bättre, saker känns jätteenkelt, jag äter mig mätt och behöver aldrig svälta, och jag går ändå ner i vikt. Det här är en livsstilsförändring som jag aldrig vill göra ogjord igen, nöjdare än så här har inte min kropp varit på länge och ännu bättre kommer det att bli!

När jag nådde första belöningsnivån -10 kg gick jag och klippte mig. Efter det ska jag ha belöningsnivå för varje -5 kg, men har inte bestämt än riktigt vad -15kg och -25kg ska vara. Däremot ska jag när jag kommit till -20kg boka in en fotosession tillsammans med syrran (så pappa äntligen kan få bilderna på oss som han skulle få i 50-årspresent för snart 4 år sen...), och när jag når -30kg ska jag åka till London och shoppa! Det lär behövas vid det laget... Tips på belöningar för -15 och -25 kg mottages gärna!

tisdag, juni 15, 2010

En Svensk TjejKlassiker

Yes, nu är det klart! Genomförde TjejVasan i slutet av februari (lyckades bara köra 4st 5km-rundor innan jag åkte upp, så måttligt förberedd skulle man kunna kalla det...) på 3h 45 minuter och nu i lördags den 11 juni körde jag TjejVättern!! 10 mil, tog mig 4h 51min, asgrymt om jag får säga det själv =) Och återigen dåligt förberedd, hade bara träningscyklat två mil på den cykeln innan...
De som varit med ett tag sa att det var det värsta loppet någonsin. Det blåste mellan 6 och 10 m/s kast och sidovindar, så inte kunde man ta rygg på någon heller. Och när vi kom hem dagen efter fick vi veta att det hade slängts ut nubb på vägen - och vi som undrade varför så många med vanliga stabila damcyklar fick punktering...

Nu kommer jag inte kunna cykla på en vecka heller, gör för ont i sittbenen. Men det var det värt.

Men ja, nu är det klart! Har gjort en svensk tjejklassiker =) Får se vad som blir här näst, eventuellt halvklassikern tillsammans med pojkvännen.

torsdag, februari 04, 2010

Skam den som ger sig...

För mig har det inte blivit nån träning på länge länge... Jag köpte ett friskiskort i somras, men tränade kanske 10 gånger innan allt blev för intensivt och jag prioriterade bort träning helt. Nu ska jag flytta till Island och lyckades faktiskt hitta en kompis som ville ta över gymkortet, fantastiskt! Några kronor sparade i alla fall. Istället har jag köpt ett 10-kort på badet som ligger precis nån minuts gångväg från min flickväns lägenhet (där jag följaktligen kommer att bo) och satsar på att simma i vår istället. Till att börja med i alla fall. Islänningarna brukar inte simma på sina simhallar, de hänger bara i bubbelpoolerna som är utomhus och svinvarma (39 och 42 grader!). Jag tänker vara avvikande. :)