fredag, januari 11, 2013

L: Status

För att ge nån sorts lägesuppdatering förresten, så käkar jag LCHF sen 2,5 år tillbaka. Har slarvat mycket senaste... 2 åren? :P Men också skärpt mig i perioder. Dock slarvat så pass mycket att jag gått upp hälften av det jag gick ner hösten/våren 2010-2011 (totalt gick jag ner drygt 20 kg då).

Målet för det här året är -20 kg (totalt -30 kg sen jag startade med LCHF blir det då), varav -10 kg fram till midsommar. Har också satt som mål att jag inte ska trilla av vagnen alls på hela året, så det här året ska bli 100% LCHF. Är hyfsat strikt för det mesta, men unnar mig att vara något mer liberal vissa dagar.

Den här gången har jag också tagit mått på mig själv, så jag inte stirrar mig blind på vågen. Har som mål att bara väga mig varannan vecka för att försöka släppa mitt vågberoende, hittills har det gått sådär men jag ger det en liten avvänjningsperiod.

Ska försöka lägga upp mer genomtänkt träning allteftersom, med hjälp av min alldeles förträffliga, alldeles privata PT. :) Vi börjar med att se vad min fot håller för just nu utan att gör alltför ont.

L: 11 januari

Gick till Friskis Hornstull igen. Ganska mycket folk eftersom jag var där runt 16.

Höjde belastningen på cykeln till 14, och det kändes ärligt talat inte som nån som helst skillnad. Tog drygt 85 RPM i snitt, kom upp på 14,2 km. Sen körde jag lite hantlar för armarna - rakt åt sidan, rakt framåt samt böj uppåt. Testade också att stå på ett ben 30s x 3 per ben för att börja träna upp benen och foten. Kör på slätt golv till att börja med. Massa tonårsgrabbar i gymmet så jag struntade i klättermaskinen.

L: 9 januari

Friskis Hornstull med Isabelle igen. Lite ont i rumpan från cykeln sist!

Cykel 30 min, körde lite snabbare på runt 85 RPM, ca 13,6 km, belastning 13. Provade lite med hantlar samt att Isabelle visade mig "klättermaskinen", vilket är vad jag döpt "assisted chins" till. ;) Den var tuff, det kändes i armen och höften/rumpan dagen efter!

Isabelle tvingade mig att stretcha, hualigen! ;)

De här gången gick vi runt kl 10, och då var det helt sjukt mycket tanter på Friskis!

L: 7 januari

Åkte till Friskis Hornstull med Isabelle - Friskis kl 17 första måndagen efter nyår är ingen bra idé! Galet mycket folk och trångt i gymmet.

30 min cykel, drygt 80 RPM, belastning 13. Isabelle kollade att jag gjorde armmaskinerna rätt, vilket kändes väldigt knepigt först men sen tog jag ett andetag och det gick bättre. :) Så samma maskiner igen, plus den som tar lite i ryggen.

L: 3 januari

Gick till Friskis City och hämtade mitt nya kort! Ny anläggning för mig. Verkade okej, men trångt gym.

Cykel 30 min, belastning 13, RPM runt 80. Drygt 300 kcal bränt. Körde också ett par standardmaskiner, axel och nån mer arm (den som går framåt).

Det är schysst att jobba statligt ibland, med 10% rabatt samt 75% friskvårdsbidrag kostar Friskiskortet bara 665:- för ett helt år med allträning!

Är förvånad över hur enkelt det gick på cykeln! Har aldrig gillat cyklar, men det var inte så farligt. Kanske till och med kan ha ett spinningpass som mål?

L: Nu är det dags att återuppliva!

Jag har kommit igång med träning igen! Så nu uppdaterar jag bloggen för att dokumentera det jag gör.

En envis hälsporre (sen i maj) med sprickor i ligamenten gör att jag inte kan springa nu, kanske borde jag inte träna heller men jag behöver det verkligen så jag gör det jag kan.

I somras i USA sprang jag på skolans löpbana och simmade i poolen, men sen har jag inte kunnat. Träningskort hade jag senast 2011. Nu är jag igång med Friskis igen!

En bonus är att min flickvän utbildas till PT för just Friskis så hon visar mig övningar samt är en bra motivering/dragplåster för att ta mig dit.

Just nu tränar jag mycket kondition för att bränna, samt styrka för att bygga lite muskler på främst armarna nu när foten får ta det lugnt.

Fotar displayen på cykeln när jag är klar, så jag lägger upp den här varje gång, så behöver jag inte skriva så mycket.

tisdag, februari 08, 2011

Down down baby down down

Den bästa peppen som finns är när man kan eller blir "tvungen" att göra nya hål i skärpet. Det gjorde jag nån gång i höstas för att skärpet var precis så det passade på sista hålet redan när jag köpte det. Då gjorde jag två nya hål, och när jag hade de svarta byxorna med hög midja så kunde jag tvinga mig in på det första nya hålet.

Nu har det gått några månader till, och nu sitter byxorna oroväckande löst på det allra innersta hålet... När jag åker hem till Karlstad i helgen ska jag göra två nya.

Igår kväll provade jag också min gråa vårjacka som jag verkligen gillar. Har inte kunnat ha den på nåt år eller kanske två ordentligt. Den är fortfarande tajt, men några kilon till lagom tills våren dyker upp så kommer den sitta perfekt! Yay! Även min andra vårjacka går på nu, fortfarande tajt men det har den nog alltid varit. Samma sak där, några kilon till och den sitter som en smäck. Än är det nog dessvärre typ 10 kg kvar innan min blåa vårjacka köpt i Bryssel passar. Den är så himla fin, men var tajt redan från början men jag får se den som ett mål.

Totalt 14,5 kg ner nu. Det sista halvkilot till nästa delmål försvinner nog lagom till helgen, så brukar det vara. Jag är sjukt duktig! Vet dock fortfarande inte vad jag ska göra som belöning den här gången. Tror att det får bli biobesök på torsdag som belöning, eller kanske biobesök i Karlstad till helgen?

onsdag, januari 12, 2011

Smärta

För övrigt var jag och tränade kickboxning igår. Det är första gången sen jag bodde i Bryssel för typ 3-4 år sen. Det slumpade sig så att min kompis Maja skulle på samma pass så vi boxade på varandra. Det stora problemet (och naturligtvis en fördel också) var att hon boxade så jäääkla hårt... Behöver jag säga att jag är stel idag? Och imorgon kommer jag ha svårt att bära akterna på jobbet...

Livsstilsförändring

Över ett halvår sedan jag skrev. Sen dess har jag fått en hel del nya perspektiv.

För snart 2 år sen (tror jag det är, eller om det är 1,5 eller så) så började våra föräldrar äta LCHF-kost. Jag var en rätt bestämd motståndare och bara fnös åt dem och de som hjälper till med hästarna som var de som inspirerade mamma och pappa. Fett? Det är farligt.

Istället fortsatte jag som vanligt. Tog en pulverkur då och då, svälte mig, började om var och varannan vecka och tänkte att "NU ska jag dra igång igen, nu MÅSTE jag skärpa mig". Det slutade alltid med att jag gick upp. Till slut var det september i år och efter sommaren i England vägde jag nästan 8 kg mer än vad jag någonsin vägt förut. Det längsta jag nånsin klarat en diet eller viss kost är väl 3 veckor innan jag ballat ur.

Jag körde ännu en pulverkur och gick ner i vikt på samma sätt som man brukar - dvs genom vattenvikt men det var i alla fall en start. Under de två-tre veckorna jag körde så växte det fram mer och mer att jag också skulle testa LCHF och jag förankrade det även hos flickvännen. Hade det funkat för mamma och pappa (pappa ser i det närmaste ut som ett biafrabarn nu för tiden, han måste äta mer kolhydrater för att inte bli för smal) så borde det ju funka för mig, jag har ju trots allt deras gener.

Sagt och gjort, i början av oktober slutade jag med pulver och började med LCHF. Jag har gjort vissa avsteg i perioder, framför allt under december, men på nyårsafton som var den sämsta dagen av alla bestämde jag mig för att mitt mål med 2011 är att hålla mig till LCHF till 100%, eller åtminstone så nära det som det går att komma. Det kanske blir svårt i samband med utlandsresor, men det får ses som exceptionella omständigheter.

Idag är det den 12:e, sen nyår har jag inte gjort en sekunds avsteg och idag insåg jag när mina kolleger på jobbet käkade hej-då-kakor för nån som ska sluta att jag faktiskt inte hade svårt att avstå dem. Det har tagit tid! Visst kan jag önska att jag bara kunde käka nåt snabbt, men nu börjar jag lära mig att känna skillnad mellan hunger och sötsuget.

Det går bra dessutom. Sen nyår har jag börjat rasa neråt, nu är jag stadigt nåt kilo under -10kg och det går åt rätt håll! Jag har kommit på mig själv med att titta mig i spegeln hela tiden och mer och mer i takt med att jag får tillbaka min gamla kropp. Idag satte jag på mig ett par jeans som jag inte haft sen nån gång förra vintern eller hösten, och då satt de hemskt obekvämt.

Så här ser det ut så här långt:

V0 0 0
V1 -4,5 -4,5
V2 -5,7 -1,2
V3 -7,5 -1,8
V4 -7,2 +0,3
V5 -4,2 +3
V6 -6,6 -2,4
V7 -7,6 -1
V8 -6,2 +1,4
V9 -9 -2,8
V10 -7,6 +1,4
V11 -7,1 +0,5
V12 -8,4 -1,3
V13 -8,8 -0,4
V14 -9,4 -0,6
V15 -10,8 -1,4

Jag har med andra ord hållit det (mer eller mindre) i snart 4 månader, och för första gången känner jag att det här verkligen är något jag kan hålla på med resten av livet! Och inte bara kan, MÅSTE! Maten smakar så mycket bättre, saker känns jätteenkelt, jag äter mig mätt och behöver aldrig svälta, och jag går ändå ner i vikt. Det här är en livsstilsförändring som jag aldrig vill göra ogjord igen, nöjdare än så här har inte min kropp varit på länge och ännu bättre kommer det att bli!

När jag nådde första belöningsnivån -10 kg gick jag och klippte mig. Efter det ska jag ha belöningsnivå för varje -5 kg, men har inte bestämt än riktigt vad -15kg och -25kg ska vara. Däremot ska jag när jag kommit till -20kg boka in en fotosession tillsammans med syrran (så pappa äntligen kan få bilderna på oss som han skulle få i 50-årspresent för snart 4 år sen...), och när jag når -30kg ska jag åka till London och shoppa! Det lär behövas vid det laget... Tips på belöningar för -15 och -25 kg mottages gärna!

tisdag, juni 15, 2010

En Svensk TjejKlassiker

Yes, nu är det klart! Genomförde TjejVasan i slutet av februari (lyckades bara köra 4st 5km-rundor innan jag åkte upp, så måttligt förberedd skulle man kunna kalla det...) på 3h 45 minuter och nu i lördags den 11 juni körde jag TjejVättern!! 10 mil, tog mig 4h 51min, asgrymt om jag får säga det själv =) Och återigen dåligt förberedd, hade bara träningscyklat två mil på den cykeln innan...
De som varit med ett tag sa att det var det värsta loppet någonsin. Det blåste mellan 6 och 10 m/s kast och sidovindar, så inte kunde man ta rygg på någon heller. Och när vi kom hem dagen efter fick vi veta att det hade slängts ut nubb på vägen - och vi som undrade varför så många med vanliga stabila damcyklar fick punktering...

Nu kommer jag inte kunna cykla på en vecka heller, gör för ont i sittbenen. Men det var det värt.

Men ja, nu är det klart! Har gjort en svensk tjejklassiker =) Får se vad som blir här näst, eventuellt halvklassikern tillsammans med pojkvännen.

torsdag, februari 04, 2010

Skam den som ger sig...

För mig har det inte blivit nån träning på länge länge... Jag köpte ett friskiskort i somras, men tränade kanske 10 gånger innan allt blev för intensivt och jag prioriterade bort träning helt. Nu ska jag flytta till Island och lyckades faktiskt hitta en kompis som ville ta över gymkortet, fantastiskt! Några kronor sparade i alla fall. Istället har jag köpt ett 10-kort på badet som ligger precis nån minuts gångväg från min flickväns lägenhet (där jag följaktligen kommer att bo) och satsar på att simma i vår istället. Till att börja med i alla fall. Islänningarna brukar inte simma på sina simhallar, de hänger bara i bubbelpoolerna som är utomhus och svinvarma (39 och 42 grader!). Jag tänker vara avvikande. :)

torsdag, januari 07, 2010

Ett litet steg för Gunde Svan men ett stort steg för mig

Åkte idag de första stapplande kilometrarna på mina nya längdskidor. Nu börjar den, uppladdningen för tjejvasan. Jag har knappt tränat senaste halvåret, men ändå kört lite lopp. Senaste var ju Lidingö tjejlopp, och det gick ju bra, knät är iallafall helt vad det verkar som. Men jag märkte ju hur ur form jag är och att det är ett bra tag sen (3 år?) jag åkte längdskidor senast... Kroppen kommer vara lagom mör imorn, träningsvärk säger jag bara... Redan ont i armarna. Gött! Då känner man att man gjort nåt!

fredag, oktober 30, 2009

Gravity is working against me

Igår bestämde jag mig för att äntligen ta mig till gymmet igen, efter två månaders uppehåll för plugg och Islandsresa och allmän opepp. Jag lyckades med min föresats och åkte till Ringen på vägen hem, och ställde mig på löpbandet med ganska dåligt hopp om att jag över huvud taget skulle klara de första 10 minuterna. Men skam den som ger sig! Jag klarade 10 min på 9 km/h (tänkte att det var bättre att sänka hastigheten något och klara längre tid) utan problem, och sen bestämde jag mig för att gå 10 min och läsa min DN, vilket jag gjorde. Sen sprang jag igen. Insåg att 10 min var för mkt, så jag sprang 5. Bestämde mig för att jag skulle springa bort 500 kcal totalt, vilket kändes oöverkomligt först men jag gav mig fan på det. Gick 3 min, sprang 5 till. Gick 3 min och sprang ytterligare 3 och avslutade med en minut gång. Totalt 23 min löpning på 9 km/h och 17 min gång på 6,5 km/h. Kom upp i nånstans strax över 5 km i distans. När jag gick av löpbandet såg jag ut som en rödbeta. Inte bara som en tomat, utan som en rödbeta. Sen körde jag två maskiner innan jag bestämde mig för att jag nog skulle åka hem istället. Idag kan jag precis som väntat knappt gå. :) Men skönt att komma igång igen och nu ska jag försöka fortsätta träna tre gånger i veckan. Insåg att det var en bra grej att göra det på vägen hem från jobbet, så om jag fortsätter göra det på tisdagar och torsdagar så blir det alldeles lagom.

Insåg också att jag verkligen behövde köpa nya skor, de gamla har jag haft i nästan 10 år och de ger mig ont i både fötter, fotleder och benhinnor. Så idag har jag shoppat springskor!! Yay! Ska testa dem imorgon eller på söndag. :) Köpte också en träningsboll på Clas Ohlson som jag kan träna mage och rygg på när jag inte orkar vänta på alla som hänger vid de maskinerna.

onsdag, oktober 28, 2009

You can do it!

Det vart en onsdagsmorgon-träning också förra veckan, 07.30 is a killer... Men det är kul med skivstång!!! Måste jag köra mer!
Igår var jag och Elisa på ett MedelGympa-pass men efter en halvtimme var hon irriterad och jag förbannad så vi gick till gymmet istället. Elisas första gång i gymmet!! =) Jag körde hårt på personlig-tränare-attityden mot henne och pressade på lite. Mycket nöjd idag när jag fick ett sms från henne
"Alltså fan Erika jag kan inte röra mina armar :D"
Precis som det ska vara alltså! ;) Jag har också haft träningsvärk idag efter gårdagens pass, det känns alltid lika skönt! =) om jag mot all förmodan kommer upp i tid imorn bitti så kanske jag svänger förbi F&S innan mötet med studievägledaren!

tisdag, oktober 20, 2009

Won't say I'm sorry

Har varit och tränat två dagar i rad nu, men det är ingen idé att skriva "jag har kommit igång med träningen" eftersom jag redan gjort det ett par gånger och det gick på röven. Hur som så är det hur skönt som helst att ha kommit iväg till Friskis och svettis igen efter typ ett halvår. Var där senast nån gång i våras/tidig sommar tror jag minsann när jag tänkte köra ett danspass men eftersom jag var själv och har världens sämsta koordination så blev jag arg och gick därifrån efter 10 minuter...

I övrigt har senaste halvårets träning bestått mestadels i olika lopp. Sprang milspåret i maj (redan skrivit om tror jag) med gott resultat, 55 minuter, men dagen efter pajade jag mitt knä när jag på fyllan och villan tyckte det var jättesmart att prova min egen vighet i splitt och spagat. Vårruset fick avbrytas efter 150m, sen vilade jag en månad innan det var dags för Parloppet i Hagaparken. 5km löpning två och två, motsatta varv, sprang med Anja. Knät la av efter 3,5km så sprang sista kilometrarna gråtandes för jag ville I N T E ge upp.. Så sen vart det vila igen. Vågade bara springa två gånger på hela sommaren och båda gångerna fick jag ont i knät.

Var dock iväg med Kicki på Vansbro tjejsim, vi har påbörjat tjejklassikern!! Det gick ok, strax över 30min på 1km motströms. Vi hade bara förberett oss genom att simma 3 ggr veckorna innan, mest för att vänja oss vid kallt vatten eftersom vi skulle simma i baddräkt/bikini..och det var bra att vi gjorde så för sen var det bara 16.7grader i vattnet...my god.

Efter Vansbro vart det vila igen och sen sprang jag inte förän veckorna innan Lidingö tjejlopp, för att kolla knät. Gick bra så kändes pepp inför Lidingö. Och vilket lopp jag gjorde sen!! En mil på 57 minuter, definitivt min bästa prestation - inte tidsmässigt men med tanke på banan. Veckan efter var jag på bodypump på SATS för att prova, övertalad av Daniela i klassen. Men sen vart det en förkylning som hållt i sig tills strax innan den här helgen. I söndags tog jag och Elisa oss iväg till F&S igen dock, skivstångspass 55 minuter! SÅÅÅÅ härligt att vara tillbaka! Och igår kväll var jag och styrketränade en timme =)

Vi får se hur det går, mitt stackars träningskort är giltigt en månad till nu och jag vill använda det så mkt jag kan, jag ska inte ropa hej....

Har för övrigt påbörjat ett nytt projekt; LCHF. We'll see about that too, måste skaffa mer matinspiration. Får se hur mycket jag skriver om det här.

På återhörande! Puss