fredag, maj 22, 2009

Fantastiskt, 7% förbättring!!

Jag är så fantastiskt nöjd med loppet i onsdags, tog mig in på tiden 55min 09s !!! Det, mina vänner, är en förbättring med 4min 4s från mitt förra (och första) millopp. Omvandlar man det till procent så blir det ~7% bättre tid än förra gången.
Med på loppet hade jag "tvillingbrorsan" Erik som är en något mer van löpare än mig. Vi körde en interntävling som bestod i vem som slog sin egen mål-tid mest. Han satsade på 44 min, jag på 59 eftersom det är allt jag hade att utgå från och hade inte tränat mycket sen dess... hans förbättring blev 1min 30 s = ~3% så jag vann!! :D Gratis öl på datas onsdagspub blev priset, en onsdagspub som för övrigt resulterade i ett skadat knä för min det :(

Har fått med mig ett gäng som ska springa Parloppet tillsammans, det blir nice! Och har startat en Facebook-grupp så att det blir lättare att samla folk man inte träffar varje dag =) Nu jävlar blir det springa av (om nu mitt knä blir bra tills på onsdag!) :D

ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
27/5 - Vårruset 5km. Ambitionsnivå: 25 minuter.
1/6 --> 1/7 - Tagit järnmagistern. Delresultat: 10/3 - 1000m bröstsim.
11/7 - Vansbro Tjejsim 1 km.
27/9 - Lidingö Tjejlopp 10km.
17/10 - Tjurruset 10km. Ambitionsnivå: får se efter Premiärmilen.
27/2 2010 - TjejVasan 30km.
Juni 2010 - TjejVättern 100km.
x/x - Vikt -9 kg
x/x - Vikt -13 kg (slutmålet)

*Gamla mål:

19/5 - Milspåret 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt, helst på bättre tid än Premiärmilen. Resultat: 55 minuter 9 sekunder!
x/x Vikt -10% - Uppnått den 25/4!

29/3 - Premiärmilen 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö. Tidsmål: under 1,5h, helst under 1h 15min. Resultat: ~59minuter!!!
x/x Vikt -6kg - Uppnått den 28/3!!
15/3 Vikt -6kg - Ej uppnått. Resultat: -5,5kg

onsdag, maj 20, 2009

Belöningsdag

Tränade med Frida igår igen, det var lite segt plus att löpbandet var upptaget men det är så enormt mycket roligare att träna när man är två än själv! Trots att det tar uppskattningsvis dubbelt så lång tid. ;)

Idag har jag inte ens öppnat skolböckerna, utan istället belönat mig själv för att ha varit duktig genom att träna idoget i över en månad. Utan att ha egentlig koll och ha fyllt i särskilt flitigt så misstänker jag att jag också närmade mig belöningsnivå på poängsystemet, så det passade väl in. :) Belöningen bestod i en halvdags shopping, jag behövde verkligen nya träningsbrallor (så inte småkillarna behöver peka och fnissa mer när det ser ut som jag kissat på mig) och hittade ett par gråa 3/4-byxor för en rimlig peng. Köpte också två träningslinnen, samt tennisbollar som jag fått instruktion från naprapaten om att rulla på mina muskelknutor i ryggen. Det var roligt att shoppa! Nu har jag mer kraft och pepp inför fortsatt träning, och imorgon ska jag testa byxorna och se om de klarar det där med att hålla borta svetten. :) I så fall ska jag eventuellt gå tillbaka och köpa det svarta paret också, det kan vara bra med två par att växla mellan eftersom de lätt blir sunkiga fort när man svettas och de var som sagt rätt billiga.

tisdag, maj 19, 2009

...och hur ska det här gå?!

Jag ska springa en mil imorn igen. Hur fan ska det gå?!?!?! De senaste tre veckorna har till största delen bestått av förkylning. Slog till som ett knytnävsslag måndag för exakt tre veckor sen, och höll i sig duktigt.
Första träningen sedan veckan innan det (undantaget fylle-armhävningarna på förra onsdagspuben) var i fredags, drog med lite data-kompisar och körde skivstång. Gött att komma igång igen, men hade ju redan träningsvärk (efter de där armhävningarna...).
Försökte mig sen i lördags morse på ett joggingpass och det var då sannerligen inget bra formtest inför milen! Efter ett par kilometer fick jag magont (ajajajajajaj) och fick stanna. Kom igång till slut efter 5min paus, men sen fortsatte det att vara dåligt. Sprang väl max 3 km av de tänkta 5 och inte gick det snabbt. Fan fan fan, hur ska jag klara en mil imorn? Får hoppas att jag kan ta det på ren vilja och tävlingsinstinkt. Min ambition om att klara det på under timmen igen känns fjärran, men icke en stund att ge upp!

Har lagt till ett par mål. Milspåret låg till att börja med inte på listan, men det är ju imorn likförbannat... Ska även springa Parloppet den 16 juni och Tjejmilen i augusti! Dessutom har jag nu (eller för nästan en månad sen) bestämt mig för att göra Tjejklassikern!! Ska börja med Vansbro tjejsim 11 juli, Lidingö tjejlopp 27 september, TjejVasan 27 februari 2010 och sen avsluta med TjejVättern i juni 2010. Målet är att så småningom köra riktiga klassikern, men jag vill börja med den lättare varianten. Bra för motivationen, tänker jag.

Ett mål det inte går så bra med är magistermärket. Kan säga redan nu att det blir svårt att hinna till den 1 juni, men jag kan ju satsa på 1 juli eftersom jag ändå måste simma endel inför Vansbro! Det känns inte så jättemotiverande dock att fortsätta med märket eftersom det är sån dålig kontroll på det =( men skam den som ger sig!

Jag använder iallafall stegräknare varje dag! Har gått endel, vissa dagar är jag uppe på 14-15000 steg. Andra dagar knappt 7000...men jag skriver ner! "Lånade" pappas fiffiga stegräknare sist jag var hemma. Den har minnesfunktion på 7 dagar =)

Och för att avsluta positivt så går det iallafall bra med vikten - klarade 10%-gränsen för några veckor sen! Gick visserligen upp nåt kilo sen igen, men I'm getting there. Måste försöka skärpa mig lite med maten dock, men det är svårt särskillt i tentatider som nu.. men återigen - skam den som ger sig!


ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
19/5 - Milspåret 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt, helst på bättre tid än Premiärmilen...
27/5 - Vårruset 5km. Ambitionsnivå: 25 minuter.
1/6 --> 1/7 - Tagit järnmagistern. Delresultat: 10/3 - 1000m bröstsim.
11/7 - Vansbro Tjejsim 1 km.
27/9 - Lidingö Tjejlopp 10km.
17/10 - Tjurruset 10km. Ambitionsnivå: får se efter Premiärmilen.
27/2 2010 - TjejVasan 30km.
Juni 2010 - TjejVättern 100km.
x/x - Vikt -9 kg
x/x - Vikt -13 kg (slutmålet)

*Gamla mål:
x/x Vikt -10% - Uppnått den 25/4!
29/3 - Premiärmilen 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö. Tidsmål: under 1,5h, helst under 1h 15min. Resultat: ~59minuter!!!
x/x Vikt -6kg - Uppnått den 28/3!!
15/3 Vikt -6kg - Ej uppnått. Resultat: -5,5kg

torsdag, maj 14, 2009

Ryggkrångel

Igår körde jag ett riktigt hårdpass på gymmet, jag tog fasta på "it's supposed to hurt" och körde tills det verkligen smärtade i musklerna. Det tyckte kanske inte min kropp var sådär superkul. Idag har jag faktiskt lite ont runt knäna och i låren (den maskin jag tog i mest i var bensträcken, dvs den där man mest tränar framsidan av benen) samt att benen protesterar direkt om jag tar i lite på cykeln. Idag är det mest vila alltså, men ska eventuellt ta en prommis med syrran sen.

En sak som kommit i takt med träningen, är ryggproblemen som jag hade för nåt år sedan som kommit tillbaka. Det kan vara så att kroppen bara är ovan att röra sig så mycket, men jag har jätteont i musklerna under/bakom skuldrorna igen, samt nere i ryggslutet. Gör ont när jag springer, känner av det när jag tar djupa andetag och det gör ont i vissa rörelser när jag tränar. Ska dock ta tag i det imorgon, så jag ska till naprapathögskolans klinik! Det kostar inte ens hälften av vad det kostade hos naprapaten jag var hos för nåt år sedan plus att då får de ju lite övning. Skulle kanske dock egentligen främst behöva en massör misstänker jag.

torsdag, maj 07, 2009

Svett!

Jag jobbar på det här med att konditionsträna mer. I förrgår var jag där en stund före Frida och körde först 10 min på löpbandet (9,5 i hastighet) och sen körde jag intervaller (1gå+4löp)i ytterligare 13 min. Med andra ord sprang jag totalt 20 minuter! Idag fortsatte jag likadant, men utökade det ytterligare så jag totalt sprang 25 min (med en minuts gåpaus efter varje 3 minuter de sista 15 minutrarna. Nästa gång ska jag köra totalt 30 min. 4,5 km kom jag upp i idag, vilket motsvarade ca 470 kcal bortsprunget. Härligt!

Efteråt var jag väldigt trött, men körde sen 50 minuter på maskinerna och ökade till och med på vikterna på en eller två maskiner. Sen var jag mycket nöjd med mig själv.

Däremot har jag ett litet gissel. Förutom det faktum att jag får en väldigt konstig färg när jag springer (ansiktet blir tomatrött, halsen gul och nedanför det är det rött igen) så svettas jag jättemycket. Och det är väl inget konstigt egentligen, det jobbiga är att byxorna verkligen suger åt sig svetten! Det har varit lugnt innan, det värsta torkar upp innan jag cyklar hem, men när jag sprungit så länge idag och tränat hårt så såg det fortfarande ut som jag kissat på mig. När jag väntade vid ett övergångsställe precis vid gymmet så fick uppenbarligen några smågrabbar (i 10-12-årsåldern) syn på det, och gjorde nån form av läte följt av "du kanske ska torka stjärten!" Eh. Tack för upplysningen liksom. Välkomna tillbaka när ni är torra bakom öronen.

Nå. Kanske måste köpa ett par nya byxor igen då. Problemet är att båda de senaste två paren jag köpt haft samma tendenser, hur ska man hitta ett par byxor som INTE gör att man ser ut som man kissat på sig?!

tisdag, maj 05, 2009

Vad gör jag för fel?

Det känns så himla tröstlöst när man är jätteduktig och tränar flera gånger i veckan, inte äter onyttigt, cyklar överallt och alltså får massor av vardagsmotion - och ändå går UPP i vikt! Okej, jag har ägglossning men vad fan. Hur ska man orka fortsätta när det går åt FEL håll? Jag låter inte bara bli att äta onyttigt, jag äter RÄTT också. Får i mig rätt mängd mat, och rätt mat. Ändå går det inte. Jag fattar inte vad jag gör för fel och vad jag ska göra för att få det åt rätt håll. Jag kan inte sluta äta. Jag vet att det funkar, jag har gjort det förut, men tanken är ju att det ska vara sunt och ändå funka. Jag försöker fundera över vad jag gjorde annorlunda för två år sedan, då gick jag ju ner 10 kg på mindre än 2 mån och sen ytterligare typ 8 kg efter det. Jag fattar inte. Visst, jag åt extremt lite mat och tränade väldigt hårt, men det måste väl gå att gå ner lika mycket men långsammare genom att äta sunt? Nu går jag ju inte ens neråt! Fan. Och det är inte som att jag äter massa onyttigt vid sidan om, sånt som jag glömmer att "redovisa", jag äter verkligen nyttigt och lagom. Men det hjälper ju inte!

söndag, maj 03, 2009

It's supposed to hurt

Har tränat flitigt på sistone, ätit en del onyttigt på bakfyllan (och med andra ord också druckit sprit en kväll) men i övrigt varit hyfsat duktig. Igår cyklade jag Djurgården runt med Fredrik, totalt cyklade jag 2,6 mil igår och sedan åkte jag direkt till gymmet och körde en timme. Blev tillrättavisad av en (snygg) amerikansk man (med inte obehagligt stora muskler) som förklarade att jag måste göra repetitionerna mycket lååångsammare. Vilket jag ju visserligen vet väldigt väl, det är bara det att när det blir jobbigt är det mycket lättare att göra det snabbt. :) Plus att jag oftast känner mig rätt stressad i gymmet, men jag antar att det är bättre att köra färre maskiner men på rätt sätt än att fuska sig igenom allt. Skärpte till mig efter det, och på rygglyftsmaskinen så körde jag långsammare - och insåg helt plötsligt hur det faktiskt SKA kännas i ryggen... Hoppsan! Jag har gjort fel alla dessa gånger och aldrig fattat varför jag alltid hatat den maskinen och aldrig tyckt den gjort nån nytta. Nåja. Nytt försök idag. Jag fick förstått att det SKA smärta, så idag ska jag låta varenda muskel göra ont. Frida ska med idag också, det kan bli skoj att inte träna ensam jämt.

Jag och Sofie har börjat peppa varandra också, och vi har gjort ett poängbelöningssystem som vi gemensamt ska följa. Mycket bra! Jag hade tänkt göra det själv, men hon behövde lyftas hon också så då invigde jag henne. Så nu kör vi det ett tag! Den som vill se det får fråga. Jag gjorde ett riktigt litet miniprogram av det med beräkningar och grejer, mycket roligt. :) Min nördiga sida fick komma fram ordentligt.

Förutom den där turen till Tyresö så har jag nu inte åkt tunnelbana eller buss på 3 veckor!

måndag, april 20, 2009

Ingen läderrumpa, men ändå

Det var inte förrän på vägen hem idag som jag insåg att jag inte alls hade ont i rumpan idag när jag satte mig på cykeln! Konstaterade också när jag nästan var hemma att det känns som att det går enklare och enklare att ta sig uppför Lappis-backen, men jag vet inte om det faktiskt är så eller om det bara är psykiskt. :) Idag var det dock svinkallt ute och det kändes som att händerna skulle trilla av. De sitter dock fortfarande kvar, så förhoppningsvis kan jag använda dem imorgon också.

söndag, april 19, 2009

Duktig kicka

Rumpan har fått vila en dag från cykeln igår, och hela kroppen har fått vila från gymmet i tre dagar. Idag gjorde det inte alls farligt ont i rumpan när jag satte mig på cykeln igen, det gick över väldigt fort. Gymmet var segt dock, framför allt löpbandet och jag är så himla beroende av att få rätt löpband för på Friskis Sveavägen finns det två och det ena är jättedåligt och jag kan inte alls springa på det. Det liksom hakar sig om man inte springer exakt mitt på bandet. Sprang dock totalt 12 minuter idag på 9.5 (första minutrarna på 10.0) med ett par minuters gång däremellan samt byte av löpband. Körde 3x15 på maskinerna.

Jag har faktiskt bara åkt tunnebana/buss två gånger den här veckan! Den enda turen jag gjort på t-banan/buss var till Tyresö och tillbaka, det är lite väl långt att cykla dit eller åtminstone tar det väääldigt lång tid så det får bli nästa gång istället i så fall. Om jag ens hittar dit själv.

Maten däremot har det blivit si och så med. Har inte orkat/haft tid att laga mat, och när jag gjort omelett mår jag alltid illa efter. Så jag har köpt mat när jag varit i skolan, men ansträngt mig för att köpa hyfsat GI-bra mat. Tyresö-dagen däremot gick det sämre, då käkade jag pizza med Micke och Fredrik, men jag tycker att det är ursäktat. Har heller inte fallit dit och ätit godis, när jag varit sugen på något har jag köpt nötter eller torkad frukt/färsk frukt. Idag har jag köpt naturgodis med övervikt på nötter, och jag ska försöka att inte sätta i mig allt på en gång utan spara det några dagar. Idag ska jag faktiskt laga mat ordentligt så att det räcker för hela den kommande veckan. Har varit på Ica i Norrtull och handlat (blir lite väl dyrt att handla allt på Ica Nära på Lappis) och köpt på mig så det ska räcka tills studielån & lön kommer på fredag. I och för sig har jag massor i skafferiet också, men där är det så mycket kolhydrater så det tänker jag inte röra. :)

onsdag, april 15, 2009

Utforskning av ny anläggning

Idag plågade jag mig iväg med min rumpa till Friskis Gärdet. Alltså, jag hoppas verkligen att jag får läderrumpa snart, för det här är inte roligt! Men å andra sidan går det över efter ca 10 minuter, sen är det okej.

Friskis Gärdet visade sig vara den minsta anläggningen jag varit på (har varit på Fridhemsplan, Hornstull, Ringen, Sveavägen och Skrapan, förutom Bryssel som inte har nån egen anläggning utan bara har jympapass. Hornstull är dock inte mycket större heller), det fanns en maskin av varje sort, inte ens uppvärmningsmaskiner fanns det fler av. Bandet var upptaget så jag fick ro, vilket visade sig vara mördande för benen efter cykelturen dit. Körde 3x15 på maskinerna igen, med undantag för den där man lutar sig fram i höften och sen ska jobba med ryggen - för där började jag spy vid andra repetitionen. Eller ja, en rejäl uppstötning kanske är rätta ordet, jag insåg det innan det hann bli värre och som tur var hade jag bara druckit väldigt mycket vatten innan. Jag vet inte varför, men jag har en tendens att alltid bli väldigt illamående när jag tränar, oavsett hur mycket eller lite jag tränar. När jag bodde i Hallsberg var det mer regel än undantag att jag var tvungen att pausa för att inte kräkas. Vad beror det på? SÅ hårt tränar jag faktiskt inte.

För övrigt var det en fantastiskt trevlig väg att cykla på vägen dit!! Till skillnad från vägen till Friskis Sveavägen som är extremt trafikerad och med sjuka mängder avgaser. Den här vägen gick på småvägar kantade av ekar och lummiga hagar, dessutom åkte jag förbi ryttarstadion! Jag blev lite lätt nostalgisk av alla som gick omkring med ridbyxor. Bara en liten bit behöver man åka på Lidingövägen och bort till TV4-huset, resten är småvägar. Mycket trevligare. Vägen tillbaka tog jag en annan tur eftersom jag skulle till skolan, inte fullt lika mysigt men fortfarande mycket mindre avgaser.

Totalt har jag kört ca 1,3 mil idag. Lite längre väg än till Friskis Sveavägen, plus att anläggningen var sämre (dock måste jag säga att det var trevligt med en totalt tom anläggning där man slapp allt folk som tittar på en mellan sina set!) så det blir nog Sveavägen i fortsättningen om jag inte har extra tid på mig.

Träningsvärken börjar lägga sig nu, det är sant det där med att träning är den bästa medicinen mot träningsvärk. Sittbenen är dock som sagt hemskt ömma fortfarande.

tisdag, april 14, 2009

Pain in the ass!

Hoppsan, idag har jag visst cyklat 1,6 mil! Åkte till skolan först på morgonen (vilken SMÄRTA i rumpan efter igår!!), har suttit med gräslig träningsvärk hela dagen, cyklade till Medis på eftermiddagen, promenerade med Felix, åt en välförtjänt glass och cyklade sen hem igen. Efter 10 minuter på sadeln har den värsta smärtan domnat bort, thank god. Fyllde i rutten i Friskis eminenta community/träningsdagbok och fick en exakt avståndsuträkning, fina grejer!

Ont i rumpan!!

Idag kom jag äntligen iväg till Friskis på Sveavägen, där jag köpte månadskort och tränade en timme. Tycker det känns dumt att köpa årskortet nu när jag redan vet att jag ska vara borta hela juli och halva juni. Å andra sidan kanske jag ändå är det nästa år igen, vem vet?

Hur som helst. Innan det gjorde jag min premiärtur på min nya cykel! Tack för den, mamma och pappa! Jag cyklade till Sveavägen, tränade och cyklade sedan hem igen. Gissa om jag hade ont i rumpan sista hundra metrarna!! Uj uj. Och då ska vi inte ens prata om vad jag kommer ha när jag sätter mig på den för att åka till skolan imorgon bitti...

Det känns i alla fall bra att komma igång med träningen igen. Idag körde jag 3x15 på de 7 standardmaskinerna, samt värmde upp med 10 min på 9,5 på löpbandet - tidigare har jag alltid börjat med 8-8,5 och sen tagit mig upp till 9, men nu kändes det långsamt så jag körde på 9,5 på en gång. :) Hade nog inte varit nåt problem att köra 10 heller faktiskt. 10 min fick räcka idag, jag måste börja lite lagom faktiskt.

Har också börjat seriöst med vego-GI nu, och har således börjat skriva i min vegetarisk GI-blogg! Idag har jag dock mest varit illamående av det, överdos av ägg måntro?

onsdag, april 08, 2009

Dag 16

De senaste dagarna har jag enbart, och då menar jag nästan uteslutande och det trots att jag läst 160 sidor avtalsrätt också, tänkt på mat. Idag har jag dessutom gått runt och frusit som en isbit och jag antar att mamma har rätt i att det beror på extremt lågt kaloriintag, plus att jag haft omväxlande ont i magen och varit hungrig, trots att jag gjort allt som jag ska. Jag bestämde mig för att det fick räcka nu. I alla fall den rena fasen. Det hann visserligen bara bli -6,4 kg, men om jag fortsätter ordentligt så ska det nog fortsätta även när jag kommer upp i kaloriintag. Nu går jag över till att kombinera, och aldrig har jag väl hetsätit en morot så desperat som idag! Vilken befrielse att få tugga igen! Jag har också tänkt att så smått starta en till blogg som skall vara en ren matblogg, som jag tycker kommer fylla ett bra syfte eftersom jag upplever att det finns en enorm brist på vegetarisk GI-mat, eller i alla fall tips och recept. För GI tänker jag gå över till nu så sakta. Jag längtar verkligen efter äggröra, nåt som jag aldrig trott att jag skulle göra. Gjorde äggröra själv för första gången i somras nån gång och insåg hur jäkla enkelt det är. Så i den nya bloggen ska jag prata vego-GI och lägga in bilder på allt jag gör. Fota kan jag ju åtminstone.

måndag, april 06, 2009

Dag 14

Mat jag är EXTREMT sugen på:

Äggröra med paprikakrydda
Pizzasallad!!!
Snabbmakaroner och quornfärssås, riktigt slabbiga makaroner
Riktigt sleezy pizza
Grönsaker, vad som helst
Jordgubbar
B&J Chocolate Macadamia!!
Vad som helst som tuggas
Brieost


Och om sanningen ska fram så kunde jag väl inte hålla mig borta från vågen i morse. :) Så går det. Den visade i alla fall på -6 kg jämfört med den 24/3 så det är väl ok antar jag. Har insett att cola light, trots att jag enligt uppgift ska kunna dricka det utan problem, verkar förstöra saker så nu cuttar jag det också.

Har överlevt 2 veckor, och även om jag varit stört hungrig de senaste två dagarna av någon anledning (kanske colan) så har det gått förvånansvärt enkelt. Att jag är matsugen är mest för att jag inte ätit på lite för många timmar nu. Skall åtgäda det omedelbart.

torsdag, april 02, 2009

Day 10

Igår var riktigt jävla slitigt. Var på RFSL:s firande av att den könsneutrala äktenskapsbalken gick igenom, och de bjöd dels på bröllopstårta men framför allt bjöd de också på chokladpraliner - och däribland på min stora favorit som jag inte hittat någon annanstans än i Bryssel! ÅÅÅÅH!! Det var vidrigt. Men! Jag klarade det! Det enda jag tillät mig avbryta med var att jag smakade en pytteliten bit vit choklad från tårtan, enbart för att kunna säga att jag faktiskt var med och åt av bröllopstårtan just det här historiska tillfället.

På vägen hem insåg jag också hur desperat jag saknar vissa saker, och det gjorde nästan ont. Jag kunde känna alla smaker i munnen som jag saknar, allt gott. Jag föll dock inte till föga för det heller. Än är det långt till maj.