Följ våra vedermödor och plågor i gymmet och i livet, och se hur vi lyckas med vår mission att bli fit and gorgeous.
torsdag, mars 19, 2009
WW, nej tack.
Sen vill jag bara tillägga att jag inte tror på det här med ViktVäktarna, varför det aldrig skulle falla mig in att sänka min värdighet så lågt att jag skulle gå på ett möte med dem. Det får stå för var och en vad den gör, vi är vuxna, men jag ägnar mig inte åt att räkna points.
What if?
Okej, jag har haft massor av insikter idag, mest åt det jobbiga hållet, varför jag imorgon kommer att ta ett nytt grepp, testa en ny sak. Jag vet inte än om det är nåt för mig, vi får se.
onsdag, mars 11, 2009
Nu så, nu är jag igång!
Sprang årets första långdistans idag på F&S, 5km, hur nice som helst. Jag stannade två gånger, men inte för att benen var trötta utan för att jag fick sån satans håll. Startade med 8km/h, ökade snart till 10km/h och sen 12km/h där jag stannade största delen av löpningen. Tog två snabbare kortisar också då det fick bli 12km/h, det var jobbigt...
Resultatet:

5km på 27,5 minut, det är jag väldigt nöjd med för att vara första passet. Det var ju ungefär tiden jag sprang på i höstas på Bellman, men då med lite mer diff i höjd på vägen, med ungefär samma ej-tränat-förutsättningar nu som då.
Och jag börjar inte känna mig småsjuk, nej nej! Det är bara psykiskt, så det så! Lite snuva och slem i halsen är normalnivå för mig, inget att oroa sig för. Ett glas apelsinjuice och så lite sömn på det, oh yeah!
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni. Delresultat: 10/3 - 1000m bröstsim.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
Resultatet:
5km på 27,5 minut, det är jag väldigt nöjd med för att vara första passet. Det var ju ungefär tiden jag sprang på i höstas på Bellman, men då med lite mer diff i höjd på vägen, med ungefär samma ej-tränat-förutsättningar nu som då.
Och jag börjar inte känna mig småsjuk, nej nej! Det är bara psykiskt, så det så! Lite snuva och slem i halsen är normalnivå för mig, inget att oroa sig för. Ett glas apelsinjuice och så lite sömn på det, oh yeah!
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni. Delresultat: 10/3 - 1000m bröstsim.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
tisdag, mars 10, 2009
Don't stop me now (I'm having such a good time)
Oh yes, träning - it's on! Fortfarande hög på torsdagens inspiration kilade jag iväg till gymmet igår. Något senare än tänkt, men jag gick fortfarande dit! Planen var att köra kondis-grejer, för ska man springa en mil inom en månad bör konditionen förbättras en smula först...
Resultatet blev 10minuters uppvärmning på träningscykel, 5-6 minuter på trappmaskin (oh, så trist!) och sen LÖPBANDET! Senast jag provade ett löpband för herrans massa år sen resulterade det i att jag höll på att ramla av och efter det har jag inte vågat mig på det igen. Men dels så har jag läst Annelies träningsblogg och blivit lite småhetsad av att de springer så mycket, och dels inser jag att är det jogging jag ska utföra är det även jogging jag bör träna. Och OJ vad kul det var!! Springa springa springa! Dessvärre var tidsbristen ett faktum då jag skulle iväg för att plugga med en kursare så det vart bara 15minuter.


Eftersom jag inte har nån aning om vad jag klarar (utom att jag sprang 5km på en halvtimma i september, vilket jag är mycket stolt över otränad som jag var) testade jag olika hastigheter. 3-5-7-8km/h. Åtta kändes lagom så där höll jag mig längst tid. Ville dock testa lite gränser så jag körde på till 10km/h - och det kändes helt okej! Så här näst blir det att springa lite längre och lite snabbare. Eller iallafall längre.
Idag tog jag ett lunchpass i simbassängen igen! Bestämd som jag är (jo jo minsann, it's the new me) kollade jag upp vad som gällde för magistermärkena - och fick min stora besvikelse veta att man inte behöver ha någon särskild som kontrollerar vad man gör. "Vem som helst kan köpa märket" som hon i kassan sa. Jaha? Men vad är då meningen? Min motivation sjönk snabbt ner till fotknölarna, jag behöver nån som peppar och sporrar mig, nån som kontrollerar att jag gjort det jag ska... Men sen bestämde jag mig att nog fan ska jag göra det här! Så på med simglasögonen och ner i poolen. Simma simma simma. 1000m, första momentet på Järnmagistern avklarat! Tog 30 minuter ganska exakt, så jag är nöjd. På sikt ska väl 1km gå lite fortare dock, men nu ska jag inte stressa för mycket och det kändes tillräckligt i benen när jag promenerade tillbaka till plugget.
Nackdelen med simglasögon kan konstateras på en gång: fantastiskt fula (förstärkta) ringar under ögonen som tog en lååång stund innan de försvann...
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni. Rapportering: 10/3 - 1000m bröstsim.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
Resultatet blev 10minuters uppvärmning på träningscykel, 5-6 minuter på trappmaskin (oh, så trist!) och sen LÖPBANDET! Senast jag provade ett löpband för herrans massa år sen resulterade det i att jag höll på att ramla av och efter det har jag inte vågat mig på det igen. Men dels så har jag läst Annelies träningsblogg och blivit lite småhetsad av att de springer så mycket, och dels inser jag att är det jogging jag ska utföra är det även jogging jag bör träna. Och OJ vad kul det var!! Springa springa springa! Dessvärre var tidsbristen ett faktum då jag skulle iväg för att plugga med en kursare så det vart bara 15minuter.
Eftersom jag inte har nån aning om vad jag klarar (utom att jag sprang 5km på en halvtimma i september, vilket jag är mycket stolt över otränad som jag var) testade jag olika hastigheter. 3-5-7-8km/h. Åtta kändes lagom så där höll jag mig längst tid. Ville dock testa lite gränser så jag körde på till 10km/h - och det kändes helt okej! Så här näst blir det att springa lite längre och lite snabbare. Eller iallafall längre.
Idag tog jag ett lunchpass i simbassängen igen! Bestämd som jag är (jo jo minsann, it's the new me) kollade jag upp vad som gällde för magistermärkena - och fick min stora besvikelse veta att man inte behöver ha någon särskild som kontrollerar vad man gör. "Vem som helst kan köpa märket" som hon i kassan sa. Jaha? Men vad är då meningen? Min motivation sjönk snabbt ner till fotknölarna, jag behöver nån som peppar och sporrar mig, nån som kontrollerar att jag gjort det jag ska... Men sen bestämde jag mig att nog fan ska jag göra det här! Så på med simglasögonen och ner i poolen. Simma simma simma. 1000m, första momentet på Järnmagistern avklarat! Tog 30 minuter ganska exakt, så jag är nöjd. På sikt ska väl 1km gå lite fortare dock, men nu ska jag inte stressa för mycket och det kändes tillräckligt i benen när jag promenerade tillbaka till plugget.
Nackdelen med simglasögon kan konstateras på en gång: fantastiskt fula (förstärkta) ringar under ögonen som tog en lååång stund innan de försvann...
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni. Rapportering: 10/3 - 1000m bröstsim.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
torsdag, mars 05, 2009
Ett viktigt mål
Kan ju passa på nu, när jag ändå är igång och skriver, att tala om att jag har gått med i ViktVäktarna. Och nu brukar reaktionen jag får vara "men Erika du är ju inte tjock". Nej, inte tjock men överviktig. Jag har "turen" att övervikten fördelat sig väl på kroppen och därför syns det inte jättetydligt. Dock så märks det när jag t.ex. är på jeansavdelningen och inte kan ha storleken jag kunde för 4 år sedan, när jag inte kan få på mig hälften av byxorna för att
Mitt mål är att gå ner (från startvikten den 8 januari 2009, som jag inte tänker tala om) lite drygt 11 kg, för då hamnar jag på min önskade vikt. Har varit med i snart två månader och det har gått framåt även om det inte gått fort. Men det ska det ju inte göra så det är ju bra, första delmålet är 6kg. Har fått en stjärna (3kg) hittills iallafall och vill bannemig ha den andra! Tanken är att jag vill ha nått upp till målet till 1 juni vilket kanske inte är realistiskt, det får ta den tid det tar helt enkelt. Men till att börja med vill jag ner under 6 inom ett par veckor (det är inte långt kvar nu!)
Jag vill att du som läsare av den här bloggen, och kanske som min vän- vad vet jag, hjälper mig med det här "projektet". Jag är en hyfsat svag människa som älskar öl och öl är INTE bra för dieten. No no. Jag kommer inte sluta helt med alkohol, det gör jag inte för jag älskar som sagt öl och även vitt vin, men jag vill dra ner på det. Om jag sitter på en pub och inte dricker och jag svarar nej på frågan om jag inte ska ha en öl, snälla tjata inte. Hjälp mig istället, jag skulle bli så mycket gladare då.
Now wish me luck!
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
Mitt mål är att gå ner (från startvikten den 8 januari 2009, som jag inte tänker tala om) lite drygt 11 kg, för då hamnar jag på min önskade vikt. Har varit med i snart två månader och det har gått framåt även om det inte gått fort. Men det ska det ju inte göra så det är ju bra, första delmålet är 6kg. Har fått en stjärna (3kg) hittills iallafall och vill bannemig ha den andra! Tanken är att jag vill ha nått upp till målet till 1 juni vilket kanske inte är realistiskt, det får ta den tid det tar helt enkelt. Men till att börja med vill jag ner under 6 inom ett par veckor (det är inte långt kvar nu!)
Jag vill att du som läsare av den här bloggen, och kanske som min vän- vad vet jag, hjälper mig med det här "projektet". Jag är en hyfsat svag människa som älskar öl och öl är INTE bra för dieten. No no. Jag kommer inte sluta helt med alkohol, det gör jag inte för jag älskar som sagt öl och även vitt vin, men jag vill dra ner på det. Om jag sitter på en pub och inte dricker och jag svarar nej på frågan om jag inte ska ha en öl, snälla tjata inte. Hjälp mig istället, jag skulle bli så mycket gladare då.
Now wish me luck!
ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg
Med vinden i ryggen och mål i sikte
Hej å hå, nu har jag varit iväg och tränat första gången på 1 ½ månad. Släpade mig iväg till simhallen på GIH som ligger precis vid KTH. Smidigt och bra.
30 minuters simning i nåt slags lagom tempo med ett par kortare pauser för tankar som snurrade. När jag var där och simmade i höstas hade jag en gång med mig min klasskompis Daniela, som varit simmare tidigare, och fick då "lära" mig lite om crawlteknik. Hade glömt det mesta till idag men provade lite sporadiskt.
Tankarna som snurrade var att jag vill lära mig crawla på riktigt, eller så riktigt det går iallafall. Vill kunna simma 500m hyffsat snabbt. Pratade med en simlärare om vuxensimning och det finns tydligen, dock måste man ju såklart binda upp sig på åtta veckor i rad varje söndag eller liknande, och det är lite knepigt att få till. MEN när jag gick därifrån gick jag förbi en lapp med lite olika simmärken på och beskrivning vad som ingår - och blev fast besluten att ta järnmagistern under våren! Så nu har jag det som ett av mina mål, fantastiskt.
Jag har som teori (ny eller inte, vet ej) att jag funkar mycket bättre om jag har mål och delmål som jag kan nå upp till, utmaningar för att fortsätta kämpa, annars famlar jag i mörker utan riktning och då är det svårt att hålla motivationen uppe. I flera år har jag velat springa lopp (och då ha någon att springa dem med) så i somras när det gick ut en förfrågan på jobbet om att springa Bellmanstafetten hakade jag på direkt. Helt otränad var jag när det var dags, hade först varit sjuk och sen var det mottagningen på skolan, och vi fick dessutom kämpa för att få ihop ett lag. Men jag tog mig runt utan att gå utom när jag tappade stafettpinnen... ;)
Nu har jag äntligen hittat en running mate - Anja! Anja är mitt "fadderbarn" på KTH, hon är från Tyskland och pluggar arkitekt och är helt tokigt hurtig - hon sprang redan några lopp i höstas. Vi började prata om att springa och vips hade hon skickat en lista med lämpliga lopp på 5-10 km. Nu har hon övertalat mig att springa Premiärmilen den 29 mars, so it's on! Nu har jag verkligen ett mål att jobba mot för som jag sa...ingen träning på 1 ½ nu... Dags att börja nu!
Toppen, två mål!
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni.
30 minuters simning i nåt slags lagom tempo med ett par kortare pauser för tankar som snurrade. När jag var där och simmade i höstas hade jag en gång med mig min klasskompis Daniela, som varit simmare tidigare, och fick då "lära" mig lite om crawlteknik. Hade glömt det mesta till idag men provade lite sporadiskt.
Tankarna som snurrade var att jag vill lära mig crawla på riktigt, eller så riktigt det går iallafall. Vill kunna simma 500m hyffsat snabbt. Pratade med en simlärare om vuxensimning och det finns tydligen, dock måste man ju såklart binda upp sig på åtta veckor i rad varje söndag eller liknande, och det är lite knepigt att få till. MEN när jag gick därifrån gick jag förbi en lapp med lite olika simmärken på och beskrivning vad som ingår - och blev fast besluten att ta järnmagistern under våren! Så nu har jag det som ett av mina mål, fantastiskt.
Jag har som teori (ny eller inte, vet ej) att jag funkar mycket bättre om jag har mål och delmål som jag kan nå upp till, utmaningar för att fortsätta kämpa, annars famlar jag i mörker utan riktning och då är det svårt att hålla motivationen uppe. I flera år har jag velat springa lopp (och då ha någon att springa dem med) så i somras när det gick ut en förfrågan på jobbet om att springa Bellmanstafetten hakade jag på direkt. Helt otränad var jag när det var dags, hade först varit sjuk och sen var det mottagningen på skolan, och vi fick dessutom kämpa för att få ihop ett lag. Men jag tog mig runt utan att gå utom när jag tappade stafettpinnen... ;)
Nu har jag äntligen hittat en running mate - Anja! Anja är mitt "fadderbarn" på KTH, hon är från Tyskland och pluggar arkitekt och är helt tokigt hurtig - hon sprang redan några lopp i höstas. Vi började prata om att springa och vips hade hon skickat en lista med lämpliga lopp på 5-10 km. Nu har hon övertalat mig att springa Premiärmilen den 29 mars, so it's on! Nu har jag verkligen ett mål att jobba mot för som jag sa...ingen träning på 1 ½ nu... Dags att börja nu!
Toppen, två mål!
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni.
torsdag, februari 26, 2009
Nightmare confessions
Jag bestämde mig förra onsdagen för att jag ska gå ner 5 kg på en månad. Vi kan sammanfatta det med att jag redan gått ner de första 3 på en vecka... Utan större ansträngning dessutom, jag har bara låtit bli saker med socker i, i princip.
Jag är hetsätare. Det är något jag har varit medveten om i åratal, men jag har aldrig sett det som ett problem egentligen. Eller det är ju klart att det är ett problem, och jag har ju alltid fått ett väldigt typiskt dåligt samvete efter och även försökt mig på att göra mig av med det samma väg så att säga, men det är inte förrän det senaste året jag har haft ordentlig insikt när jag gjort det och hur det hänger ihop med känslor, stress och ångest. I natt drömde jag att jag hetsåt, så till den grad att jag vaknade med dåligt samvete och försökte komma på vad det är jag har ätit. Jag tror att jag egentligen hade lite noja över att jag drack tre öl igår, och att jag är så sjukligt medveten om att kroppen tar upp öl annorlunda än andra alkoholdrycker. Dessutom var det en bekant som sa för ett tag sedan att en enda Guinness är som att äta en stor skål sundae i kalorier sett. Samtidigt är det ju rätt löjligt. Tre öl liksom. Jag dricker öl några gånger per halvår.
Hur som helst. Jag hade en hetsätningsmardröm. Bisarrt. Jag har ätit sunt den senaste veckan och tänker fortsätta med det. Allt väl så här långt.
Jag är hetsätare. Det är något jag har varit medveten om i åratal, men jag har aldrig sett det som ett problem egentligen. Eller det är ju klart att det är ett problem, och jag har ju alltid fått ett väldigt typiskt dåligt samvete efter och även försökt mig på att göra mig av med det samma väg så att säga, men det är inte förrän det senaste året jag har haft ordentlig insikt när jag gjort det och hur det hänger ihop med känslor, stress och ångest. I natt drömde jag att jag hetsåt, så till den grad att jag vaknade med dåligt samvete och försökte komma på vad det är jag har ätit. Jag tror att jag egentligen hade lite noja över att jag drack tre öl igår, och att jag är så sjukligt medveten om att kroppen tar upp öl annorlunda än andra alkoholdrycker. Dessutom var det en bekant som sa för ett tag sedan att en enda Guinness är som att äta en stor skål sundae i kalorier sett. Samtidigt är det ju rätt löjligt. Tre öl liksom. Jag dricker öl några gånger per halvår.
Hur som helst. Jag hade en hetsätningsmardröm. Bisarrt. Jag har ätit sunt den senaste veckan och tänker fortsätta med det. Allt väl så här långt.
tisdag, februari 17, 2009
Let's do it again
Allright, det är väl bara att acceptera för mig själv. Jag är en pendlare. Från att ha gått ner 18 kg är jag nu uppe på 0 eller till och med +2 igen. Hujedanemej. Allt går inte som man tänkt. Ser gamla bilder på mig själv inser att fy fan, det är så där jag ser ut nu igen. Så kan det inte gå till.
Men men. Jag är redo att börja på nytt igen. På ett sunt sätt. Träning hinner jag inte, det är hopplöst, nu har jag dessutom inte råd när jag blivit student. Inte en droppe motivation har jag heller. Livet är dessutom lite rörigt nu, till följd av förestående separation och flytt och nån extra energi finns inte. Så, det enda jag kan ändra på i dagens läge är maten.
Jag har kollat upp mina värden, och kan inte skylla på ämnesomsättningsrubbning. Å andra sidan fick jag också svart på vitt att jag har supervärden på allt annat också, perfekt rentutav.
Vägde mig inte i morse, så därför vill jag inte starta idag, men från och med imorgon har jag superkoll. Jag återgår till viktklubb.se, testar på nytt och ser vad som händer. Jag provade viktkoll.se i höstas men det fungerade inte alls för mig. Däremot fick jag en del bra recepttips där, och det är ju alltid bra. Har också upptäckt att keso + avocado är en perfekt lunch så jag ska försöka få in det som en vana att käka det.
Tror att jag har magkatarr. Det kanske säger något om stressen den senaste tiden. Jag har skitont i magen, den är grymt orolig och det känns liksom som att tabletterna fräter på insidan när jag tar dem (trots att jag inte tagit några på en månad, inte sen förra mensvärken och det var i det syftet jag tog dem den här gången också). Med andra ord är det ytterligare ett område där det måste till förändring.
Om knappt 2 veckor flyttar jag in i studentkorridor, vilket innebär andra vanor och förutsättningar. Det innebär dock också att jag kommer bo väldigt nära syrran, kanske kan vi börja motionera ihop?! Det vore nåt det! När jag kollade på huset så såg jag till och med att det finns en stig i skogen bakom, det är ju som gjort!
Fit and gorgeous var det ju - nu är det dags igen. Nystart!
Men men. Jag är redo att börja på nytt igen. På ett sunt sätt. Träning hinner jag inte, det är hopplöst, nu har jag dessutom inte råd när jag blivit student. Inte en droppe motivation har jag heller. Livet är dessutom lite rörigt nu, till följd av förestående separation och flytt och nån extra energi finns inte. Så, det enda jag kan ändra på i dagens läge är maten.
Jag har kollat upp mina värden, och kan inte skylla på ämnesomsättningsrubbning. Å andra sidan fick jag också svart på vitt att jag har supervärden på allt annat också, perfekt rentutav.
Vägde mig inte i morse, så därför vill jag inte starta idag, men från och med imorgon har jag superkoll. Jag återgår till viktklubb.se, testar på nytt och ser vad som händer. Jag provade viktkoll.se i höstas men det fungerade inte alls för mig. Däremot fick jag en del bra recepttips där, och det är ju alltid bra. Har också upptäckt att keso + avocado är en perfekt lunch så jag ska försöka få in det som en vana att käka det.
Tror att jag har magkatarr. Det kanske säger något om stressen den senaste tiden. Jag har skitont i magen, den är grymt orolig och det känns liksom som att tabletterna fräter på insidan när jag tar dem (trots att jag inte tagit några på en månad, inte sen förra mensvärken och det var i det syftet jag tog dem den här gången också). Med andra ord är det ytterligare ett område där det måste till förändring.
Om knappt 2 veckor flyttar jag in i studentkorridor, vilket innebär andra vanor och förutsättningar. Det innebär dock också att jag kommer bo väldigt nära syrran, kanske kan vi börja motionera ihop?! Det vore nåt det! När jag kollade på huset så såg jag till och med att det finns en stig i skogen bakom, det är ju som gjort!
Fit and gorgeous var det ju - nu är det dags igen. Nystart!
Since i've been gone
Hej!
Länge sen nu. Jag önskar att det hänt så mycket att man inte orkade rada upp allt jag gjort in between, men tyvärr kan sammanfatta det hela till ett gäng pass i november/december, två veckors träning i början av januari, ett pass för två veckor sen och en massa förkylning däremellan.
Jag är förkyld jämt. Hela tiden. So annoying. Det gör ju att jag inte kan gå på träning, förkylningar + träning är ingen hit. Jag har iallafall inte hosta längre vilket är ett stort framsteg efter att ha haft mer eller mindre hosta i typ ett halvår. För två veckor sen var jag påväg att bli frisk så jag tänkte glatt att ett pass i gymmet kan ju inte skada. Tji fick jag och så blev jag sjukare igen under dagen, så nu har jag inte varit där sedan dess. Men jag har en plan, en jättebra sådan - jag ska bli frisk!
För det första så har jag tagit det tunga beslutet att köpa SL-kort. Cyklade överallt ända till mitten av januari och det är ju bara att inse att det inte underlättar för hälsan - annat än för konditionen. Så från och med 1 februari har jag studentkort. Bra för hälsan, dåligt för plånboken. Men man får ju prioritera.
För det andra ska jag börja med alltid ha halsduk på mig. Helst inomhus också, iallafall i skolan, men åtminstone utomhus. Har varit rätt dålig på det och brukade även cykla en hel del utan halsduk. Ni hör ju hur korkad jag är! Jag har någonstans mellan 20 och 30 halsdukar och cyklar ändå utan. Pft.
För det tredje så ska jag börja sova mer. Jag vet att det då inte ser jättelovande ut när jag sitter här och skriver en måndagnatt strax innan ett när jag ska upp och till skolan imorn bitti. Men jag har iallafall tagit beslutet... ;) Dessutom lär det bli lite lättare nu när jag kommer ha lite mindre spex-grejer att göra. Vi har premiär nu söndag-onsdag (just nuuuu, biljetter kvar till på onsdag fortf, köp köp köp!) och var i Finland förra helgen, så lite lugnare ska det bli.
För det fjärde så ska jag inte träna förän jag blivit av med min förkylning/snuva/slem i halsen. Det är lika bra och det är också ett viktigt principbeslut. Så kom inte och säg nåt till mig om att jag borde träna för jag tänker bli frisk först.
Så det är planen. Nu jävlar! Efter att friskhetsdelen av blogg-namnet uppfyllts ska jag lägga upp en plan för svettig-biten också. Förhoppningsvis är jag frisk inom en månad, vill verkligen komma igång med träningen. Men jag tänker inte stressa den här gången.
Jag har även en annan hälso-/livsstilsförändring att berätta om och tänkte be om hjälp, men mer om det imorn. Nu ska jag ta och sova så att jag får mina timmar, upp klockan 8 imorn är planen.
Godnatt!
Länge sen nu. Jag önskar att det hänt så mycket att man inte orkade rada upp allt jag gjort in between, men tyvärr kan sammanfatta det hela till ett gäng pass i november/december, två veckors träning i början av januari, ett pass för två veckor sen och en massa förkylning däremellan.
Jag är förkyld jämt. Hela tiden. So annoying. Det gör ju att jag inte kan gå på träning, förkylningar + träning är ingen hit. Jag har iallafall inte hosta längre vilket är ett stort framsteg efter att ha haft mer eller mindre hosta i typ ett halvår. För två veckor sen var jag påväg att bli frisk så jag tänkte glatt att ett pass i gymmet kan ju inte skada. Tji fick jag och så blev jag sjukare igen under dagen, så nu har jag inte varit där sedan dess. Men jag har en plan, en jättebra sådan - jag ska bli frisk!
För det första så har jag tagit det tunga beslutet att köpa SL-kort. Cyklade överallt ända till mitten av januari och det är ju bara att inse att det inte underlättar för hälsan - annat än för konditionen. Så från och med 1 februari har jag studentkort. Bra för hälsan, dåligt för plånboken. Men man får ju prioritera.
För det andra ska jag börja med alltid ha halsduk på mig. Helst inomhus också, iallafall i skolan, men åtminstone utomhus. Har varit rätt dålig på det och brukade även cykla en hel del utan halsduk. Ni hör ju hur korkad jag är! Jag har någonstans mellan 20 och 30 halsdukar och cyklar ändå utan. Pft.
För det tredje så ska jag börja sova mer. Jag vet att det då inte ser jättelovande ut när jag sitter här och skriver en måndagnatt strax innan ett när jag ska upp och till skolan imorn bitti. Men jag har iallafall tagit beslutet... ;) Dessutom lär det bli lite lättare nu när jag kommer ha lite mindre spex-grejer att göra. Vi har premiär nu söndag-onsdag (just nuuuu, biljetter kvar till på onsdag fortf, köp köp köp!) och var i Finland förra helgen, så lite lugnare ska det bli.
För det fjärde så ska jag inte träna förän jag blivit av med min förkylning/snuva/slem i halsen. Det är lika bra och det är också ett viktigt principbeslut. Så kom inte och säg nåt till mig om att jag borde träna för jag tänker bli frisk först.
Så det är planen. Nu jävlar! Efter att friskhetsdelen av blogg-namnet uppfyllts ska jag lägga upp en plan för svettig-biten också. Förhoppningsvis är jag frisk inom en månad, vill verkligen komma igång med träningen. Men jag tänker inte stressa den här gången.
Jag har även en annan hälso-/livsstilsförändring att berätta om och tänkte be om hjälp, men mer om det imorn. Nu ska jag ta och sova så att jag får mina timmar, upp klockan 8 imorn är planen.
Godnatt!
lördag, november 29, 2008
v.44-47 sammanfattning...
Oj oj, det här blir tragiskt.
v. 44
Tisdag 28/10: löpning med maskinsektionens idrottsnämnd, 3km
v. 45
Nada, nothing, nichts, ingenting. Vad jag skyller på? Massa saker.
v. 46
Ingen träning här heller. MEN, jag var både hos läkare och tandläkare. Pluspoäng till mig för att jag tar hand om hälsan. Inga hål i tänderna och inga sjukdomar som läkaren inte tyckte att det räckte med lite medicin för att bota.
v. 47
ÄNTLIGEN köptes ett träningskort på Friskis&Svettis in. Minor problem när jag fick veta en vecka senare att jag inte får friskvårdsbidrag, men jag ville ändå vara på F&S så det får kvitta.
Onsdag 19/11: skivstångspass på Sveavägen
Fredag 21/11: danspass på Kungsholmen
Men...
Söndag 23/11: den farliga sjukdomen förkylning slog till. Still going strong...
:) Har äntligen träningskort nu, tjohoo!
:( Två veckor utan träning. Och ni måste jag bli av med förkylningen. Damn that coughing!
v. 44
Tisdag 28/10: löpning med maskinsektionens idrottsnämnd, 3km
v. 45
Nada, nothing, nichts, ingenting. Vad jag skyller på? Massa saker.
v. 46
Ingen träning här heller. MEN, jag var både hos läkare och tandläkare. Pluspoäng till mig för att jag tar hand om hälsan. Inga hål i tänderna och inga sjukdomar som läkaren inte tyckte att det räckte med lite medicin för att bota.
v. 47
ÄNTLIGEN köptes ett träningskort på Friskis&Svettis in. Minor problem när jag fick veta en vecka senare att jag inte får friskvårdsbidrag, men jag ville ändå vara på F&S så det får kvitta.
Onsdag 19/11: skivstångspass på Sveavägen
Fredag 21/11: danspass på Kungsholmen
Men...
Söndag 23/11: den farliga sjukdomen förkylning slog till. Still going strong...
:) Har äntligen träningskort nu, tjohoo!
:( Två veckor utan träning. Och ni måste jag bli av med förkylningen. Damn that coughing!
måndag, oktober 27, 2008
v.43 i (kort) kortform
Tisdag 21/10: Ki Balans på F&S
Cyklat totalt: 2,4km (om jag förstår datorn rätt), vilket bara är hem från cykelaffären och inget mer.
:) Cykeldatorn funkar ju!
:( Tentavecka. Blev en del tunnelbana i helgen pga fester. Jaja.
Cyklat totalt: 2,4km (om jag förstår datorn rätt), vilket bara är hem från cykelaffären och inget mer.
:) Cykeldatorn funkar ju!
:( Tentavecka. Blev en del tunnelbana i helgen pga fester. Jaja.
fredag, oktober 24, 2008
Cykeldator!
Ingen träning idag efter tentan trots att jag planerat det, skulle gått på Ki Yoga på F&S. Typiskt.
MEN, jag gjorde en träningsmässigt bra sak: jag åkte förbi cykelhandlaren och fick hjälp med cykeldatorn så nu kommer jag (under förutsättning att jag faktiskt använder datorn) kunna rapportera hur mycket jag cyklat under veckan =)
Återkommer med rapport på söndag!
MEN, jag gjorde en träningsmässigt bra sak: jag åkte förbi cykelhandlaren och fick hjälp med cykeldatorn så nu kommer jag (under förutsättning att jag faktiskt använder datorn) kunna rapportera hur mycket jag cyklat under veckan =)
Återkommer med rapport på söndag!
söndag, oktober 19, 2008
v.42 - Too much studies will kill you
Idag blir det ingen träning, trots att jag planerat in det, ligger för efter med tentapluggandet.
Kom iallafall iväg lite under veckan:
Onsdag 15/10: Simning på GIH
Fredag 17/10: Skivstångsjympa på F&S Sveavägen
Så länge det inte går under två träningspass i veckan tycker jag det är godkännt, även om jag hellre vill att det ska vara tre-fyra stycken.
Simningen är väl inte världens mest effektiva och det är på grund av att jag (som sagt) försöker lära mig crawl. Då blir det endel pauser och inte lika många längder hinns med. Men förhoppningsvis blir det bra när jag kommer igång med andningen för det är den som är problemet just nu - tar in vatten i munnen nr jag andas in. Skitsvårt, men jag jobbar på det!
:) Ptja, jag har faktiskt tränat den här veckan också, och cyklat varje dag.
:( Inte varit tillräckligt effektiv med plugget så träningen får ta smällen. Men förhoppningsvis klarar jag iallafall tentan!
På återhörande!
Kom iallafall iväg lite under veckan:
Onsdag 15/10: Simning på GIH
Fredag 17/10: Skivstångsjympa på F&S Sveavägen
Så länge det inte går under två träningspass i veckan tycker jag det är godkännt, även om jag hellre vill att det ska vara tre-fyra stycken.
Simningen är väl inte världens mest effektiva och det är på grund av att jag (som sagt) försöker lära mig crawl. Då blir det endel pauser och inte lika många längder hinns med. Men förhoppningsvis blir det bra när jag kommer igång med andningen för det är den som är problemet just nu - tar in vatten i munnen nr jag andas in. Skitsvårt, men jag jobbar på det!
:) Ptja, jag har faktiskt tränat den här veckan också, och cyklat varje dag.
:( Inte varit tillräckligt effektiv med plugget så träningen får ta smällen. Men förhoppningsvis klarar jag iallafall tentan!
På återhörande!
fredag, oktober 17, 2008
You'd better shape up!
Skärpning är det som gäller nu. Jag har börjat strongt i alla fall!
Jag köpte ju ett F&S-kort i juni, vad blev det av det? Well... Vid midsommar råkade jag bli icke-singel och då fanns det plötsligt mycket annat att göra. Dessutom blev det väldigt mycket lyxmat, mysmat, vardagslyx osv... Ni vet hur det är. Men nu så har jag stramat åt hängslena, så för några veckor sedan började jag igen och då tränade jag varannan dag i nån vecka. Nu har det gått ner en liten aning, mest för att jag är hos M mest hela tiden men har rena t-shirtar i Bromma. Men ja, igår tränade jag senast, innan det var det i fredags.
Man märker hur snabbt man kommer av sig. För det första har jag gått upp nästan alla mina kilon igen, eller rätt många av dem i alla fall, och när jag insåg det för nån vecka sen så kände jag att det får vara nog. Det märks också så himla väl i hur mycket man orkar på träningen, jag har börjat lite snällt men jag orkar nästan inte mer ändå. Har börjat träningspassen med att springa 10 min på bandet och sen 5-10 min i rask promenad med 5 i lutning, och det var riktigt kämpigt de första gångerna och det var länge sen det var så. Men på samma sätt märker man hur snabbt man får upp flåset igen, igår kände jag knappt av det när jag gjort 10 min och fortsatte i 5 till, sen 5 min gå med lutning och sen sprang jag ytterligare 3 till. Nu börjar det kännas roligare igen! Sen har jag naturligtvis fortsatt med gymmet efter bandet.
En annan anledning till varför jag behöver skärpa mig igen, är att jag har fått massa problem med ryggen som konsekvens av att jag suttit och pluggat dåligt kombinerat naturligtvis med många års datorsittande, vilket gjort musklerna i ryggen och länd-&korsryggen väldigt spända och trötta. Jag gick till en naprapat två gånger och han klämde på ryggen så jag knappt kunde röra mig på ett par dagar efteråt och skrek bara M rörde mig, men det gjorde det bättre. Jag fick också stränga order om att jag inte får sitta med benen i kors och att jag inte får sitta på fötterna som jag brukar... Svårt att vänja sig av vid!! Sen fick jag också tydliga instruktioner om att träna ryggen men också framför allt magen eftersom den stärker upp ryggen. Det märks också direkt hur mycket bättre det blir av träningen, och också hur mycket sämre det blir så fort jag slarvat ett par dagar.
Sist men inte minst har jag lagt om kosten. Jag kom till den viktiga slutsatsen att jag mått mycket bättre under förra året när jag i princip inte åt något som helst av pasta, potatis och ris utan istället körde på bulgur och quinoa. Därför har jag nu i princip lagt bort kolhydrater helt, eller så mycket jag känner för i alla fall. En del slinker med och jag tycker att man får unna sig saker ibland, men det blir ingen pasta, ris eller potatis i alla fall och det känns genast mycket bättre! Istället kör jag på mycket protein och nyttiga fetter, jag lever främst på keso, avokado och banan och sen halloumi, feta och mozzarella, sjukt gott! Det blir också perfekt för att jag skall vara pigg och glad, och jag saknar inte kolhydraterna alls! Däremot är det lite komplicerat ibland att inte få med pasta och sånt, eftersom det ju alltid ingår i maten.
De första skräpkilona försvann första dygnen redan, jag hoppas att det fortsätter så.
Fortsättning följer!
Jag köpte ju ett F&S-kort i juni, vad blev det av det? Well... Vid midsommar råkade jag bli icke-singel och då fanns det plötsligt mycket annat att göra. Dessutom blev det väldigt mycket lyxmat, mysmat, vardagslyx osv... Ni vet hur det är. Men nu så har jag stramat åt hängslena, så för några veckor sedan började jag igen och då tränade jag varannan dag i nån vecka. Nu har det gått ner en liten aning, mest för att jag är hos M mest hela tiden men har rena t-shirtar i Bromma. Men ja, igår tränade jag senast, innan det var det i fredags.
Man märker hur snabbt man kommer av sig. För det första har jag gått upp nästan alla mina kilon igen, eller rätt många av dem i alla fall, och när jag insåg det för nån vecka sen så kände jag att det får vara nog. Det märks också så himla väl i hur mycket man orkar på träningen, jag har börjat lite snällt men jag orkar nästan inte mer ändå. Har börjat träningspassen med att springa 10 min på bandet och sen 5-10 min i rask promenad med 5 i lutning, och det var riktigt kämpigt de första gångerna och det var länge sen det var så. Men på samma sätt märker man hur snabbt man får upp flåset igen, igår kände jag knappt av det när jag gjort 10 min och fortsatte i 5 till, sen 5 min gå med lutning och sen sprang jag ytterligare 3 till. Nu börjar det kännas roligare igen! Sen har jag naturligtvis fortsatt med gymmet efter bandet.
En annan anledning till varför jag behöver skärpa mig igen, är att jag har fått massa problem med ryggen som konsekvens av att jag suttit och pluggat dåligt kombinerat naturligtvis med många års datorsittande, vilket gjort musklerna i ryggen och länd-&korsryggen väldigt spända och trötta. Jag gick till en naprapat två gånger och han klämde på ryggen så jag knappt kunde röra mig på ett par dagar efteråt och skrek bara M rörde mig, men det gjorde det bättre. Jag fick också stränga order om att jag inte får sitta med benen i kors och att jag inte får sitta på fötterna som jag brukar... Svårt att vänja sig av vid!! Sen fick jag också tydliga instruktioner om att träna ryggen men också framför allt magen eftersom den stärker upp ryggen. Det märks också direkt hur mycket bättre det blir av träningen, och också hur mycket sämre det blir så fort jag slarvat ett par dagar.
Sist men inte minst har jag lagt om kosten. Jag kom till den viktiga slutsatsen att jag mått mycket bättre under förra året när jag i princip inte åt något som helst av pasta, potatis och ris utan istället körde på bulgur och quinoa. Därför har jag nu i princip lagt bort kolhydrater helt, eller så mycket jag känner för i alla fall. En del slinker med och jag tycker att man får unna sig saker ibland, men det blir ingen pasta, ris eller potatis i alla fall och det känns genast mycket bättre! Istället kör jag på mycket protein och nyttiga fetter, jag lever främst på keso, avokado och banan och sen halloumi, feta och mozzarella, sjukt gott! Det blir också perfekt för att jag skall vara pigg och glad, och jag saknar inte kolhydraterna alls! Däremot är det lite komplicerat ibland att inte få med pasta och sånt, eftersom det ju alltid ingår i maten.
De första skräpkilona försvann första dygnen redan, jag hoppas att det fortsätter så.
Fortsättning följer!
v.41 - Once you pop, you can't stop
Hoppas, hoppas, hoppas att det fortsätter lika bra som det börjat nu.
Tisdag 7/10: 3km löpning med Maskins Idrottsnämnd
Onsdag 8/10: Simning på GIH
Söndag 12/10: skivstångsjympa på F&S
:) Tre gånger träning på en vecka, och cykling varje dag. BRA JOBB ERIKA!
:( Kan inte komma på något just nu, positive flow going on!
Tisdag 7/10: 3km löpning med Maskins Idrottsnämnd
Onsdag 8/10: Simning på GIH
Söndag 12/10: skivstångsjympa på F&S
:) Tre gånger träning på en vecka, och cykling varje dag. BRA JOBB ERIKA!
:( Kan inte komma på något just nu, positive flow going on!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)