torsdag, januari 17, 2013

E: Första träningen med femkampsklubben!

I söndags var jag på mitt första träningspass med K1 SoIK, Stockholms Modern Femkampsklubb. De kör gemensamma träningar varje söndag med löpning, fäktning och (laserpistol)skytte i Djurgårdens Fäktklubbs lokal vid Ropstens tunnelbanestation.

(Varning för wall of text..)

Det var terminens första gemensamma träning och det vart ingen utomhuslöpning, bara uppvärmning i lokalen. Därefter fick jag och en annan relativt ny tjej lite visning av, och träning på, grundstegen/-ställningarna i fäktningen medan de andra körde fotträning(?) och efter det var det dags att fäktas "matcher"! Jag har helt klart en fördel av att vara lång - äntligen kommer mina ap-armar till sin rätt. Vann ett par omgångar och förlorade ett par andra. En av mina vinster var dock mot en liten flicka på typ strax över en meter (?) så hur mycket stolthet jag kan sätta till den vinsten är en annan sak ;) hon kom mest åt med värjan på mina ben, vilket iallafall gav ett fint blåmärke på låret.

Efter att vi fäktas ett tag var det dags för vårt gäng att köra skytte och de andra att fäktas. Klubben hade precis satt in laserutrustning, så nu efter nyår är det alltså skytte med laserpistol som gäller. Måste säga att det ändå gick rätt bra! Fick en hel del fina träffar även om jag nästan direkt stod upp och sköt med en hand (som man ju ska) istället för att sitta ner och/eller skjuta med två händer. Men trött i armen vart jag så jag skakade...

Passet avslutades med en stafett/tävling där vi två och två omväxlande skulle göra burpees (min största hatgrej som jag verkligen inte gör normalt sett, gjorde dem superlångsamt) (på klubben kallas de förresten för "totalen", antar för barnens skull?) och sen få in fem träffar. Vi vann inte... Men till vårt försvar så hängde sig utrustningen under vår första skjutomgång så vi visste ute ens om vi träffat ordentligt eller inte...

Hur som helst så var det ett jättekul träningspass! Jag var helt klart äldst av de som deltog under träningen, tror den näst äldsta var 8 år yngre... Men det var kul ändå. Alla var glada och välkomnande och dessutom är det tävling den 9e februari som jag tydligen också "ska" vara med på! Spännande!

Jag var inte superteött efter träningen och ville få ihop lite fler löparkilometer så jag mötte upp Simon, som skulle köra ett pass på SATS Vasagatan, och spran några kilometer intervaller på löpbandet. Kändes skönt att bli trött i hela kroppen!!

Ikväll ska jag på prova på-fäktning med SSIF, rapport kommer!

Inga kommentarer: