tisdag, maj 19, 2009

...och hur ska det här gå?!

Jag ska springa en mil imorn igen. Hur fan ska det gå?!?!?! De senaste tre veckorna har till största delen bestått av förkylning. Slog till som ett knytnävsslag måndag för exakt tre veckor sen, och höll i sig duktigt.
Första träningen sedan veckan innan det (undantaget fylle-armhävningarna på förra onsdagspuben) var i fredags, drog med lite data-kompisar och körde skivstång. Gött att komma igång igen, men hade ju redan träningsvärk (efter de där armhävningarna...).
Försökte mig sen i lördags morse på ett joggingpass och det var då sannerligen inget bra formtest inför milen! Efter ett par kilometer fick jag magont (ajajajajajaj) och fick stanna. Kom igång till slut efter 5min paus, men sen fortsatte det att vara dåligt. Sprang väl max 3 km av de tänkta 5 och inte gick det snabbt. Fan fan fan, hur ska jag klara en mil imorn? Får hoppas att jag kan ta det på ren vilja och tävlingsinstinkt. Min ambition om att klara det på under timmen igen känns fjärran, men icke en stund att ge upp!

Har lagt till ett par mål. Milspåret låg till att börja med inte på listan, men det är ju imorn likförbannat... Ska även springa Parloppet den 16 juni och Tjejmilen i augusti! Dessutom har jag nu (eller för nästan en månad sen) bestämt mig för att göra Tjejklassikern!! Ska börja med Vansbro tjejsim 11 juli, Lidingö tjejlopp 27 september, TjejVasan 27 februari 2010 och sen avsluta med TjejVättern i juni 2010. Målet är att så småningom köra riktiga klassikern, men jag vill börja med den lättare varianten. Bra för motivationen, tänker jag.

Ett mål det inte går så bra med är magistermärket. Kan säga redan nu att det blir svårt att hinna till den 1 juni, men jag kan ju satsa på 1 juli eftersom jag ändå måste simma endel inför Vansbro! Det känns inte så jättemotiverande dock att fortsätta med märket eftersom det är sån dålig kontroll på det =( men skam den som ger sig!

Jag använder iallafall stegräknare varje dag! Har gått endel, vissa dagar är jag uppe på 14-15000 steg. Andra dagar knappt 7000...men jag skriver ner! "Lånade" pappas fiffiga stegräknare sist jag var hemma. Den har minnesfunktion på 7 dagar =)

Och för att avsluta positivt så går det iallafall bra med vikten - klarade 10%-gränsen för några veckor sen! Gick visserligen upp nåt kilo sen igen, men I'm getting there. Måste försöka skärpa mig lite med maten dock, men det är svårt särskillt i tentatider som nu.. men återigen - skam den som ger sig!


ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
19/5 - Milspåret 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt, helst på bättre tid än Premiärmilen...
27/5 - Vårruset 5km. Ambitionsnivå: 25 minuter.
1/6 --> 1/7 - Tagit järnmagistern. Delresultat: 10/3 - 1000m bröstsim.
11/7 - Vansbro Tjejsim 1 km.
27/9 - Lidingö Tjejlopp 10km.
17/10 - Tjurruset 10km. Ambitionsnivå: får se efter Premiärmilen.
27/2 2010 - TjejVasan 30km.
Juni 2010 - TjejVättern 100km.
x/x - Vikt -9 kg
x/x - Vikt -13 kg (slutmålet)

*Gamla mål:
x/x Vikt -10% - Uppnått den 25/4!
29/3 - Premiärmilen 10km. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö. Tidsmål: under 1,5h, helst under 1h 15min. Resultat: ~59minuter!!!
x/x Vikt -6kg - Uppnått den 28/3!!
15/3 Vikt -6kg - Ej uppnått. Resultat: -5,5kg