torsdag, mars 05, 2009

Med vinden i ryggen och mål i sikte

Hej å hå, nu har jag varit iväg och tränat första gången på 1 ½ månad. Släpade mig iväg till simhallen på GIH som ligger precis vid KTH. Smidigt och bra.

30 minuters simning i nåt slags lagom tempo med ett par kortare pauser för tankar som snurrade. När jag var där och simmade i höstas hade jag en gång med mig min klasskompis Daniela, som varit simmare tidigare, och fick då "lära" mig lite om crawlteknik. Hade glömt det mesta till idag men provade lite sporadiskt.

Tankarna som snurrade var att jag vill lära mig crawla på riktigt, eller så riktigt det går iallafall. Vill kunna simma 500m hyffsat snabbt. Pratade med en simlärare om vuxensimning och det finns tydligen, dock måste man ju såklart binda upp sig på åtta veckor i rad varje söndag eller liknande, och det är lite knepigt att få till. MEN när jag gick därifrån gick jag förbi en lapp med lite olika simmärken på och beskrivning vad som ingår - och blev fast besluten att ta järnmagistern under våren! Så nu har jag det som ett av mina mål, fantastiskt.

Jag har som teori (ny eller inte, vet ej) att jag funkar mycket bättre om jag har mål och delmål som jag kan nå upp till, utmaningar för att fortsätta kämpa, annars famlar jag i mörker utan riktning och då är det svårt att hålla motivationen uppe. I flera år har jag velat springa lopp (och då ha någon att springa dem med) så i somras när det gick ut en förfrågan på jobbet om att springa Bellmanstafetten hakade jag på direkt. Helt otränad var jag när det var dags, hade först varit sjuk och sen var det mottagningen på skolan, och vi fick dessutom kämpa för att få ihop ett lag. Men jag tog mig runt utan att gå utom när jag tappade stafettpinnen... ;)

Nu har jag äntligen hittat en running mate - Anja! Anja är mitt "fadderbarn" på KTH, hon är från Tyskland och pluggar arkitekt och är helt tokigt hurtig - hon sprang redan några lopp i höstas. Vi började prata om att springa och vips hade hon skickat en lista med lämpliga lopp på 5-10 km. Nu har hon övertalat mig att springa Premiärmilen den 29 mars, so it's on! Nu har jag verkligen ett mål att jobba mot för som jag sa...ingen träning på 1 ½ nu... Dags att börja nu!

Toppen, två mål!
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni.

Inga kommentarer: