tisdag, mars 10, 2009

Don't stop me now (I'm having such a good time)

Oh yes, träning - it's on! Fortfarande hög på torsdagens inspiration kilade jag iväg till gymmet igår. Något senare än tänkt, men jag gick fortfarande dit! Planen var att köra kondis-grejer, för ska man springa en mil inom en månad bör konditionen förbättras en smula först...

Resultatet blev 10minuters uppvärmning på träningscykel, 5-6 minuter på trappmaskin (oh, så trist!) och sen LÖPBANDET! Senast jag provade ett löpband för herrans massa år sen resulterade det i att jag höll på att ramla av och efter det har jag inte vågat mig på det igen. Men dels så har jag läst Annelies träningsblogg och blivit lite småhetsad av att de springer så mycket, och dels inser jag att är det jogging jag ska utföra är det även jogging jag bör träna. Och OJ vad kul det var!! Springa springa springa! Dessvärre var tidsbristen ett faktum då jag skulle iväg för att plugga med en kursare så det vart bara 15minuter.



Eftersom jag inte har nån aning om vad jag klarar (utom att jag sprang 5km på en halvtimma i september, vilket jag är mycket stolt över otränad som jag var) testade jag olika hastigheter. 3-5-7-8km/h. Åtta kändes lagom så där höll jag mig längst tid. Ville dock testa lite gränser så jag körde på till 10km/h - och det kändes helt okej! Så här näst blir det att springa lite längre och lite snabbare. Eller iallafall längre.

Idag tog jag ett lunchpass i simbassängen igen! Bestämd som jag är (jo jo minsann, it's the new me) kollade jag upp vad som gällde för magistermärkena - och fick min stora besvikelse veta att man inte behöver ha någon särskild som kontrollerar vad man gör. "Vem som helst kan köpa märket" som hon i kassan sa. Jaha? Men vad är då meningen? Min motivation sjönk snabbt ner till fotknölarna, jag behöver nån som peppar och sporrar mig, nån som kontrollerar att jag gjort det jag ska... Men sen bestämde jag mig att nog fan ska jag göra det här! Så på med simglasögonen och ner i poolen. Simma simma simma. 1000m, första momentet på Järnmagistern avklarat! Tog 30 minuter ganska exakt, så jag är nöjd. På sikt ska väl 1km gå lite fortare dock, men nu ska jag inte stressa för mycket och det kändes tillräckligt i benen när jag promenerade tillbaka till plugget.
Nackdelen med simglasögon kan konstateras på en gång: fantastiskt fula (förstärkta) ringar under ögonen som tog en lååång stund innan de försvann...

ERIKAS MÅL & UTMANINGAR:
1) Premiärmilen den 29 mars. Ambitionsnivå: ta mig runt utan att dö.
2) Järnmagistern innan 1 juni. Rapportering: 10/3 - 1000m bröstsim.
3) -6 kg 15 mars
*) -12 kg

1 kommentar:

Linnea sa...

Ringar under ögonen av simglasögonen = för hårt gummiband. Believe me, I learned the hard way.