måndag, juli 02, 2007

Tänk så bra jag är!

Jag är galet nöjd med mig själv! Idag släpade jag med träningskläderna till jobbet, och på eftermiddagen när brandlukten började bli för jobbig så bytte jag om och traskade till gymmet. Där nere började jag med att springa - och jag sprang, och jag sprang, och jag sprang. Jag tänkte att sist jag sprang på löpbandet så kändes inte 15 min så farligt, så den här gången borde jag klara mer. Jag höjde också från 8 till 8.5 i hastighet. När jag kom till 2 km, vilket tog 15 min förra gången, kändes det som jag skulle klara mer. Så jag fortsatte. När jag kommit upp i 3 km, då tänkte jag att jag är ju inte trött än, bara svettig, så lite till klarar jag... Till slut hade jag tagit mig upp i 300 kcal (enligt just den maskinen iaf) och då tänkte jag att nu kan det kanske börja räcka. På km-mätaren stod 4 km... Tiden var ojämn dock, ungefär 28,5 min, så jag bestämde mig för att klara 1½ minut till - totalt sprang jag alltså 30 minuter utan ett enda stopp ens för vätskepåfyllning! Jag är så sjukt imponerad av mig själv, det här är alltså dubbelt så mycket som förra gången, i högre hastighet, och redan då var det typ tre gånger så mycket som jag nånsin sprungit tidigare! Distansen landade på ungefär 4200m och kalorimätaren på runt 320 kcal.

Efter det körde jag styrkemaskiner i 20 minuter, totalt tränade jag alltså 50 minuter idag. Lustigt nog är jag inte alls särskilt trött i kroppen, när jag springer på löpband får jag in en superbra andning som gör att jag klarar nästan hur långt som helst. Det går inte alls lika bra utomhus, luften är annorlunda, det tillkommer luftmotstånd, och vägen är ojämn. Jag tycker om löpband. Dessutom får jag sån bra kontroll över vad jag åstadkommit.

Med från Karlstad har jag också ett hopprep som jag köpte för flera år sedan i Hallsberg - jag tänker att jag ska använda det de dagar jag inte använder gymmet på skolan. Typ imorgon.

Förresten är bulgur min nya drog. Bulgursallad med feta, i olika variationer. Skrev ju tidigare om den jag gjorde hemma i Karlstad i veckan - idag gjorde jag en ny variant. Bulgur med fetaost och stekta grönsaker i form av gul lök, morötter, zucchini, haricot verts och bladspenat, plus en rå tomat. Helt otroligt gott! Det är lite som med tzatsiki, jag skulle kunna äta hur mycket som helst! Dessutom bra med protein och inte så mycket kolhydrater (däremot kanske en gnutta mycket fett). Näringsvärdet landar på runt 332 kcal på en STOR portion, och kan dessutom fås ner om man byter mot lättfeta. Det här med stekta morötter är verkligen min melodi, mycket najs!

Inga kommentarer: