torsdag, juli 19, 2007

Okej, skärpning

Medan min kollega påbörjat Operation Skuldbeläggning så har jag påbörjat Operation Skärpning. Nu får det nämligen vara nog med slarvande. Har gått upp 2-3 kilo av att käka ute, inte orka laga mat, käka med kompisar, osv. Det är inte okej. Så idag har jag börjat strama åt mina vanor när det gäller födan, och dessutom har jag ägnat lite tid på löpbandet. Efter 21 minuter på bandet var jag opepp på maskinerna, men jag körde 10-15 min där ändå, och sen 9 min till på bandet. Jag tror att jag ska börja med lite intervallaktig träning igen, jag tror att det kanske är nyttigt för att bygga upp kondisen. Springa 5-10 min åt gången, andas lite och sen springa igen. Eller kanske att springa 1 km åt gången och andas däremellan. Sen har jag druckit för lite efteråt kombinerat med starkt solljus i ögonen på kontoret, så nu har jag en dunkande huvudvärk som straff.

Sen lagade jag god mat, bulgur med kikärter och spenat, som totalt lägger sig på lite drygt 350 kcal med avocadon. Här är receptet:

Bulgur med kikärter och spenat
4 port, ca 350 kcal/port

Färsk spenat, ca 150 g (men typ hälften räcker nog utmärkt också)
1 burk (400g) kikärter
Olivolja
2 paprikor
Salt & peppar
Buljongtärning
4 dl vatten
2 dl bulgur
Citron
1 avokado

Koka bulgur i vatten + buljong (½ tärning blir bra) i ca 10 min, låt stå och dra i 5 min. Skär paprikan i små bitar. Rinn av kikärtorna och värm dem i en stekpanna, vänd runt spenaten i någon minut ihop med kikärtorna. Blanda ned kikärtor, paprika och spenat i bulguren. Salta och peppra lite. Gör en sås/dressing genom att mosa avokado i pressad citron (om du inte tycker jättemycket om citron så räcker nog saften från ½ citron, men en hel är också väldigt gott), salta och peppra. Blanda ned det i resten.

Inga kommentarer: