torsdag, juni 21, 2007

Time of my life

Jag tog med mig träningskläder idag och stack ner i gymmet för en timme sedan. Min originalplan var att börja gå på Friskis utepass från och med idag, men sen tänkte jag att jag skulle använda mig av jobbets gym innan jag går på semester. Följdaktligen traskade jag ner, bytte om och började springa. Jag har inte varit i gymmet sen typ mars så jag tänkte att jag skulle börja försiktigt och satte speeden på löpbandet på 8 (jag körde 9 sist när jag intervallade tror jag) och började jogga. Och joggade. Och joggade. Och joggade. Till slut hade jag sprungit 2 km/15 min med bara några sekunders avbrott för att dricka vatten. Så långt har jag aldrig sprungit i hela mitt liv! Inte ens på gymnasiet. Jag har alltid varit svårt plågad av att springa och inte trott att jag kan. Nu blev jag förvisso andfådd och väldigt svettig, men jag var liksom inte slut!

Sen gick jag in till maskinerna och tränade armar, ben, mage och rygg i 20 min, innan jag sprang ytterligare 1 km/8 min på bandet. Då var det dock lite segt, mest för att tiden går långsamt och inte för att det var särskilt jobbigt. Nästa gång ska jag satsa på att hålla ut längre i första omgången och ta lite kortare efteråt istället. Jag tror att jag lätt skulle klara 20 min eller mer redan i första omgången. Kanske har senaste veckans cyklande redan gett lite resultat?

Jag känner faktiskt att musklerna orkar mer redan nu. Det är skönt. Däremot hatar jag fortfarande Västerbron lika mycket. Jag har lärt mig en läxa från muskelbristningen på Nynäsgården och har börjat värma upp bättre och framför allt strecha mitt i och efter träningspassen och det känns mycket bättre då.

Vikten däremot irriterar mig. Den gick ner i slutet av förra veckan trots att jag ökade på kaloriintaget - men nu går det stadigt uppåt! Blä! Jag förstår inte, jag har förvisso ätit för mycket socker men inte för högt totalkalorital, plus att jag ökat på min motion jättemycket. Ändå går det uppåt. Vad gör jag för fel?

Det känns som att jag borde skaffa mig ett mål med min träning. Inte typ för de närmsta månaderna, men kanske för det närmsta året. Typ kunna vara med i nåt lopp av nåt slag, lagom längd på några kilometer (hehe). Inte för höga krav så att det blir ouppnåeligt.

Med vikten har jag egentligen nån sorts tanke på att lyckas bli av med ytterligare 6 kg, vilket ger en total på 20 kg för året, fram till Pride, dvs om drygt en månad. Jag inser att det kanske inte är helt realistiskt. Men det vore trevligt helt klart. Vi får se vart det leder.

Inga kommentarer: