onsdag, november 01, 2006

Mina älskade lungor!

Vi tränade idag igen, efter en veckas uppehåll. Det blir svårt att hinna allt när man har mycket på agendan.

I ren ilska la jag på 2½ kg på alla maskiner, med följden att när jag kom till de sista två maskinerna, mag- och ryggtränarna, så var jag helt spyfärdig. Det förstärktes dessutom av det faktum att jag inte hade ätit nånting innan vi gick dit på morgonen, utan tränade på fastande mage. Förvisso bra för förbränningen kan jag tänka mig, men nån sorts balans är väl ändå bra.

Brukar börja varje pass med att springa på löpbandet. Hur länge brukar variera efter humör, ork och tid. Jag kör alltid 1+2, dvs 1 minut gå (på tempo 6,5) och 2 minuter spring (på tempo 9,0), och sen om igen. Efter 10 min brukar jag vara tämligen svettig och ibland får det räcka där, men oftast kör jag 15 minuter. Jag är lyckligt lottad att ha väldigt stor lungkapacitet tack vare musikklassande i mellan- och högstadiet och när vi mätte lungkapaciteten i 9:an hade jag samma kapacitet som en vuxen elitidrottsman, och var näst bäst i klassen efter en kille på just det momentet. Det gör att mina lungor ändå rätt kvickt återhämtar sig efteråt, vilket är väldigt trevligt.

Idag upplevde jag dock nåt helt nytt. Efter knappt 10 minuter var jag rätt trött och tänkte avbryta, men på grund av den där ilskan så fortsatte jag ändå. Då var det som att lungorna liksom varvade ner och gick på auto, det var inte jobbigt längre! Jag hade förmodligen kunnat fortsätta springa i en halvtimme om jag velat (förutom att benen skulle ha vikt sig...), lungorna var liksom så mjuka att de bara fortsatte! Det var jättehäftigt faktiskt, jag kunde andas lugnt och bara låta benen sköta resten och benen bara rullade på och rullade på. I det här fallet körde jag två 1+2 till så jag kom upp i mina 15 min. Så här i efterhand ångrar jag nästan att jag inte fortsatte och körde tills jag stupade, men jag antar att det är bra att man slutar i tid. Bara att hoppas att samma känsla infinner sig nästa gång.

För övrigt har vi en ny typ på gymmet som jag inte sett tidigare. Han skulle lätt platsa bland hetsgrabbarna, han springer runt maskinerna, kör typ 4 upprepningar på varje, springer lite hysteriskt på löpbandet, springer till nästa maskin och pressar sig lite till. Jag förstår inte poängen egentligen, för det är ju inte direkt nån effektiv träning. Men jag antar att om det gör honom lycklig så får han väl hålla på så... Om jag inte minns fel så ger väl färre upprepningar men med mer vikt större muskler men kanske inte så mycket reell styrka och uthållighet eller förbränning.

Inga kommentarer: